8.5
Sam Blaauboer geeft "Cyberpunk: Edgerunners - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Sam Blaauboer op 19 Oktober 2022.
3
0

Cyberpunk: Edgerunners - Seizoen 1

Cyberpunk: Edgerunners is een Pools-Japanse Netflix-Original anime gebaseerd op de videogame Cyberpunk 2077 van CD Projekt Red. De serie werd geanimeerd door Studio Trigger onder toezicht van CD Projekt en ging in september 2022 in première bij Netflix.

Nobody ever leaves Night City.

Wie had gedacht dat een game uit 2020 slechts twee jaar later een nieuwe anime in hetzelfde universum zou kunnen maken? Ik in ieder geval niet. Als je de game en de bijbehorende hype kent, vraag je je waarschijnlijk af of de anime ook zo overhyped is als de game was. Om daar meteen maar antwoord op te geven: nee. Edgerunners is, in tegenstelling tot het spel, absoluut niet overhyped en verdient alle lof. Waar de game werd gelanceerd als een onspeelbare teleurstelling, liet de anime ons daadwerkelijk zien hoe het leven in Night City eraan toe gaat.

In een dystopie die wordt overspoeld door corruptie, misdaad en cybernetische implantaten, volgen we een impulsief maar getalenteerde David Martinez (Kenn (JP), Yu-Gi-Oh! GX | Zach Aguilar (ENG), Fate/Apocrypha). Een jonge kerel die alles verloor in een drive-by shooting. Om te overleven in een door technologie en lichaamsmodificatie geobsedeerde stad van de toekomst, maakt hij de keuze om een edgerunner te worden - een huurling beter bekend als een cyberpunk.

Cyberpunk: Edgerunners

Het verhaal is, voor zover ik weet, ‘canon’. Wat betekent dat alles wat er in de anime is gebeurd, voortleeft in de game. Het deelt hetzelfde universum. Hoewel ik de game nog moet spelen, geloof ik dat de personages die in de anime worden genoemd ook in de game te zien zijn. Wat ik een hele gave toevoeging vind. Stiekem heeft Edgerunners ervoor weten te zorgen dat ik de game heb gekocht. Je wil toch kijken of alles wat je hebt gezien in de anime terug is te vinden in de game.

De tien afleveringen voelden een beetje gehaast aan. Het voelde alsof er veel was dat ze in tien afleveringen wilden passen.

Als je naar het overkoepelende verhaal kijkt, valt het op dat Edgerunners een onwijs hoog tempo heeft in tegenstelling tot andere anime. De tien afleveringen voelden een beetje gehaast aan. Het voelde alsof er te veel was dat ze in tien afleveringen wilden proppen. Introductie van personages werd versterkt door een informatiebom en scènes gaan soms van hak op de tak. Het zorgt ervoor dat je geen seconde van de anime kunt missen zonder iets belangrijks te missen.

Naar mijn mening zou de anime echt hebben geprofiteerd van 24 afleveringen. Ik denk dat het de schrijvers in staat zou hebben gesteld de personages en het verhaal veel meer uit te breiden dan ze al deden. Zo hadden we deze geweldige personages echt beter kunnen leren kennen. Nu krijgen we wat achtergrondinformatie van de personages, maar het blijft allemaal nog een beetje vaag. Wat ik jammer vind, want je raakt toch wel enigszins gehecht aan ze.

Cyberpunk: Edgerunners

Studio Trigger heeft fenomenaal werk geleverd als het gaat om de animatie. De artstyle was adembenemend en vatte echt de ziel van Night City samen. Het hypergeweld, gecombineerd met opperste ‘gore’ en de vrijheid van de cybernetische implantaten van enkele personages zorgden altijd voor flitsende actiescènes. Studio Trigger heeft naar mijn mening iets unieks gecreëerd. Visuals die naadloos aansluiten bij het verhaal van de anime.

Wat ook geweldig werkte in de anime was de soundtrack. Ik geloof dat Edgerunners sommige nummers rechtstreeks uit het spel heeft gehaald, wat je toch weer doet herinneren aan het feit dat het allemaal deel uitmaakt van hetzelfde universum. Daarnaast zorgt de soundtrack er ook voor dat je de dystopische setting van de anime nooit vergeet. Zeker naarmate het einde van de anime dichterbij komt. Welke overigens heel brut was.

Om het samen te vatten: Cyberpunk: Edgerunners is een geweldige anime met adembenemende visuals. Een anime boordevol flitsende actiescènes, hypergeweldige esthetiek, en een goed passende soundtrack. De anime had kunnen profiteren van meer afleveringen om het verhaal wat verder aan te dikken, maar desalniettemin was het een anime die de naam van Cyberpunk heeft weten te zuiveren.
Volg Cyberpunk: Edgerunners
My Moon My Man
My Moon My Man