6.5
Nienke de Boode geeft "CSI: NY - Complete serie" een 6.5.
Geschreven door Nienke de Boode op 4 november 2014.
2
0

CSI: NY - Complete serie

Voor wie de crime serie CSI: Crime Scene Investigation kent, zal deze serie ook niet onbekend zijn. CSI: NY is de spin-off van de succesvolle crime serie CSI: Crime Scene Investigation. De serie heeft 197 afleveringen verdeeld over negen seizoenen en speelt, zoals de naam al zegt, zich af in The Big Apple. Net als in de originele serie, volgen we hier het team van forensische onderzoekers, onder leiding van Mac Taylor (Gary Sinise, Apollo 13). Ze lossen misdaden op door middel van forensische technieken en logisch redeneren. Het team van Mac Taylor verandert nog wel eens door de seizoenen heen, maar sommigen blijven ook de gehele serie. Onder andere Stella Bonasera (Melina Kanakaredes, Providence), Jo Danville (Sela Ward, Sisters), Danny Messer (Carmine Giovinazzo, Shasta McNasty), Lindsay Monroe (Anna Belknap, Medical Investigation) en Don Flack (Eddie Cahill, Friends) zijn onderdeel van het team.

Tijdens het werk komen ze de verschrikkelijkste moorden, ontvoeringen en andere misdrijven tegen, die ze natuurlijk allemaal stuk voor stuk oplossen. Ook wordt het privéleven van de onderzoekers regelmatig behandeld.

CSI: NY is zeker geen originele serie, al helemaal niet doordat ook CSI: Miami en CSI: Crime Scene Investigation die eerder bestonden hetzelfde onderwerp op dezelfde manier behandelen. Na een paar afleveringen gezien te hebben weet je eigenlijk al hoe alle afleveringen verlopen en na nog een paar afleveringen kan je de volgende plottwist makkelijk voorspellen. Onvoorspelbaar is de serie zeker ook niet.

Wat is de serie wel? Leuk om naar te kijken na een lange en vermoeiende dag met je verstand op nul. Ik vond het zelfs helemaal geen vervelende serie om naar te kijken. Het acteerwerk was niet baanbrekend, maar ook niet slecht. De verhaallijnen nogal voorspelbaar, maar ook wel weer leuk en interessant. Het camerawerk en de muziek waren vaak prima, met mooie vogelvluchten over New York en lekker swingende muziek tijdens het behandelen van het bewijs van de Crime Scene. Vaak heeft de serie wel een lekker tempo, wat ik altijd wel kan waarderen.

De serie heeft moeite noch geld bespaard als het ging om de technieken die gebruikt worden bij het oplossen van de misdaden. Zo zien we een aantal ingewikkelde computerprogramma’s waar we er nog maar aan kunnen twijfelen of dit in het echt ook zou bestaan (en als het al bestond, zou een door de overheid gefinancierd lab dit dan kunnen betalen?). In de zaken komen ook wel eens wat controversiële onderwerpen aan bod, zoals 9/11, BDSM en racisme. Dat kan ik altijd wel waarderen in een serie.

In de duur van de serie ontwikkelen de karakters zich weinig, wat op zich wel jammer is. Er was meer mogelijk geweest op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Gelukkig waren de personages niet oppervlakkig en redelijk goed uitgediept, wat dat weer een beetje goed maakte.

Hoewel er vaak wel een lichte rode draad door de seizoenen heen loopt, is die niet duidelijk aanwezig. De serie is dan ook een van de beste voorbeelden van het ‘zaak van de week’-model. Vaak wordt de rode draad bepaald door een of andere seriemoordenaar die niet in één aflevering te pakken is. De meeste afleveringen kan je echter makkelijk los bekijken en je hoeft dus ook zeker niet met seizoen 1 te beginnen. Dat raad ik overigens ook niet aan, de latere seizoenen vind ik zelf leuker.

In het kort: verrassend of origineel is deze serie niet, maar dat neemt niet weg dat het een heerlijke serie is om naar te kijken. Daarom geef ik deze serie dan ook een 6,5. Ik moet er wel bij zeggen (eerlijk is eerlijk): het was één van de eerste series die ik ooit keek, dus het heeft toch wel een speciaal plekje in mijn seriehart.
Volg CSI: NY
Today Is Life
Today Is Life