8.5
Wichita van Rijkom geeft "Cruel Summer - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 6 september 2021.
3
0

Cruel Summer - Seizoen 1

Skylin staat op zijn kop als Kate Wallis verdwijnt. Wanneer zij wordt teruggevonden, heeft ze een hoop te vertellen en wijst ze Jeanette Turner aan als medeverantwoordelijke. Maar is dit wel terecht? Wie spreekt de waarheid en wat is er precies gebeurd?

De naam Cruel Summer is perfect gekozen voor deze serie die oorspronkelijk op Freeform in Amerika te zien was. Het verhaal speelt zich af gedurende verschillende zomers in de jaren 90 en ontrafelt meerdere wrede geheimen die in het Texaanse plaatsje Skylin worden verzwegen. In Nederland is de titel recentelijk op Amazon Prime Video verschenen. Achter dit tienerdrama zit onder andere uitvoerend producent Jessica Biel (7th Heaven), die al eerder succes had met The Sinner. Mede om deze reden sprak Cruel Summer mij aan. En ik kan al gelijk melden, het verhaal stelde niet teleur.

The events that are about to unfold take place on approximately…

De vijftienjarige Kate Wallis (Olivia Holt, Kickin’ It) lijkt een heerlijk leven te hebben. Ze is prachtig, populair en leeft in luxe door haar rijke ouders. Toch blijkt er een hoop schuil te gaan achter gesloten deuren. Wanneer Kate in de zomer van 1993 verdwijnt, staat haar woonplaats op zijn kop. Wat is er gebeurd met het alom geliefde meisje en zal ze ooit nog levend teruggevonden worden?

Jeanette Turner (Chiara Aurelia, Tell Me Your Secrets) is een nerdy meisje dat samen met haar beste vrienden Vince (Allius Barnes) en Mallory (Harley Quinn Smith) een zomer vol lol op de planning heeft staan. Ze droomt echter van het leven van Kate, waarin zij in het middelpunt van de belangstelling staat. Na Kate’s verdwijning neemt Jeanette langzaamaan haar rol over. Ze raakt bevriend met haar vriendinnen, gaat zich anders kleden en krijgt zelfs een relatie met Kate’s vriendje.

In 1994 wordt Kate teruggevonden. Ze blijkt ontvoerd te zijn geweest door adjunct-schooldirecteur Martin Harris (Blake Lee, Wisdom of the Crowd). Kate kan na haar ontvoering haar oude leventje maar moeilijk weer oppakken. In 1995 zien we dat Jeanette door zowat iedereen om haar heen wordt verafschuwd. We komen erachter dat Kate haar beschuldigd heeft van betrokkenheid bij de ontvoering. Volgens Jeanette is dit onzin, maar niemand lijkt haar nog te geloven. Wie spreekt de waarheid en wat is er in die drie jaren daadwerkelijk gebeurd in de levens van deze twee meiden?

Cruel Summer
© Freeform

Iedere aflevering begint met de tekst: “The events that are about to unfold take place on approximately…”, gevolgd door een datum. Vervolgens zien we één of meerdere dagen in de drie jaartallen waarin het verhaal zich afspeelt. De beelden uit 1993 zijn kleurrijk met een sepia gloed over het scherm heen. Het jaar 1994 oogt eveneens kleurrijk maar iets fletser terwijl 1995 er grauw en blauw uit ziet. Deze verschillen zijn goed gekozen en maken het makkelijker om de verschillende jaartallen te herkennen. Op den duur lopen verhaallijnen immers zo door elkaar dat je wel wat herkenningspunten nodig hebt om te zien wanneer het verhaal zich nu weer afspeelt.

Jamie (Froy Gutierrez, Teen Wolf) zit tussen twee vuren in als Kate wordt gevonden en Jeanette door haar wordt beschuldigd. Door de jaren heen zien we hoe hij worstelt met zijn gevoelens voor beide meiden en zijn vertrouwen in hen allebei. Zijn beste vriend Ben (Nathaniel Ashton) vecht ondertussen tegen zijn eigen demonen als blijkt dat de verdwijning van Kate niet het enige geheim in Skylin is.

Het verhaal is meeslepend en zo goed dat je continu op het puntje van je stoel zit.

Jeanette’s ouders Cindy (Sarah Drew, Grey’s Anatomy) en Greg (Michael Landes, Hooten & the Lady) hebben het moeilijk met het steunen van hun dochter als de wereld zich steeds meer tegen hen begint te keren. De relatie tussen Kate en haar ouders Joy (Andrea Anders, Joey) en Rod (Ben Cain) bekoelt ondertussen ook steeds meer als blijkt dat Kate niet meer past in hun ideaalbeeld van het perfecte gezinnetje. Kate zet zich af tegen haar ouders en wil steeds minder met hen te maken hebben, tot groot ongenoegen van haar egoïstische moeder Joy.

Het is makkelijk om Cruel Summer weg te zetten als de zoveelste serie die draait om tieners op een middelbare school. Gedurende het verhaal denk je meerdere keren wel te weten hoe het zal gaan aflopen. Toch verrassen de makers telkens weer met nieuwe ontwikkelingen. De finale is ijzersterk en weet het geheel duidelijk af te sluiten. Wel laten de makers een kleine opening open voor een vervolg. Dit vervolg komt er want er is inmiddels een tweede seizoen aangekondigd. Of seizoen twee verder gaat waar seizoen één gebleven is, of dat het een nieuw verhaal zal vertellen, is echter nog niet bekend.

Voor mij als jaren '90 kind was het een feest om zoveel nostalgie te zien. Van het iconische internet inbelgeluid, waarmee iedere aflevering start, tot de lokale videotheek. Het is allemaal zo herkenbaar! Je ontkomt er bovendien niet aan de vergelijking met The Sinner te maken. Niet alleen vanwege de medewerking van Jessica Biel, maar ook door de opbouw en spanning. Dit mag zeker als een compliment gezien worden want in kwaliteit doet Cruel Summer niet onder voor het eerste seizoen van The Sinner. Het verhaal is meeslepend en zo goed dat je continu op het puntje van je stoel zit. Er is tevens weinig op het acteerwerk aan te merken en ondanks de leeftijden van de personages is de serie ook geschikt voor oudere kijkers. Kortom, ik ben fan en vond het eerste seizoen van Cruel Summer de verrassing van de zomer van 2021!

Cruel Summer
© Freeform
Volg Cruel Summer