8
Wichita van Rijkom geeft "Criminal Minds - Complete serie" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 28 november 2020.
3
0

Criminal Minds - Complete serie

Alweer vijftien jaar geleden verscheen op CBS de allereerste aflevering van Criminal Minds. Wat begon als ‘de zoveelste misdaadserie’ groeide uit tot een titel met status. Videogames, verschillende spin-off series en award nominaties passeerden de revue door de jaren heen. Begin dit jaar viel het doek voor Criminal Minds en recentelijk heeft Net5 het allerlaatste seizoen uitgezonden. Maar wat maakte deze serie eigenlijk zo succesvol voor zo een lange tijd? Wat was er anders aan dit concept dat ervoor zorgde dat het zo lang een mooie plek kon veroveren binnen de tv-wereld? En is het de moeite waard om alle seizoenen te bekijken?

De afgelopen jaren liep de kwaliteit terug, werden de verhaallijnen herhalend en leek het alsof de makers alsmaar gruwelijkere zaken wilden vertellen.

De term profileren heb ik en waarschijnlijk velen met mij leren kennen via Criminal Minds. Het team van de FBI dat gevolgd wordt bestaat namelijk uit profilers. Deze speciaal getrainde agenten zijn experts in het beoordelen van het gedrag en het maken van karakterprofielen hieromheen. Iedere aflevering stond er weer een heftige zaak centraal en was het aan de profilers van de BAU (Behavioral Analysis Unit) om de daders te vinden aan de hand van hun profiel. De ene keer lukte dit beter dan de andere keer. En hoewel de meeste zaken maar één aflevering vulden waren er ook die een langere rol hadden tijdens de seizoenen.

Het team van acteurs dat centraal staat in Criminal Minds heeft door de jaren heen de nodige veranderingen doorgemaakt. Op één acteur na is iedereen er later bij gekomen of tussendoor tijdelijk uit geweest. Dr. Spencer Reid (Matthew Gray Gubler, Dollface) is het enige personage dat het maar liefs vijftien jaar lang heeft volgehouden. Naast deze bijzondere prestatie is dit karakter op zich ook erg belangrijk geweest voor de serie. De unieke eigenschappen van Reid, zijn kapsels door de jaren heen (dat voor de fans een herkenningspunt is om te zien welk seizoen er wordt getoond) en zijn groei als personage zijn voorbeelden van de veranderingen die hij en de zaken eveneens hebben doorgemaakt.

Criminal Minds
© Paramount+

Als fan blijven sommige afleveringen je meer bij dan andere. Voor mij is er één in het bijzonder die eruit springt genaamd Zugzwang (aflevering twaalf, seizoen acht). Ik weet nog dat ik in shock voor de tv zat en me nu nog altijd naar voel als ik hieraan terugdenk. Opvallend genoeg zijn het de verhalen waarin de privélevens van de FBI agenten centraal staan die mij het meest zijn bijgebleven. Zo zijn de 100e aflevering van de serie maar ook de dubbele aflevering omtrent Penelope Garcia (Kirsten Vangsness) episodes die ik extra bijzonder vond.

Tegenwoordig zijn er veel shows die Criminal Minds na proberen te doen maar wat mij betreft is er maar één die dit het beste doet en dat is Criminal Minds zelf.

Er is ook de nodige controversie rondom de show geweest. Hoewel Shemar Moore (S.W.A.T.) de alom geliefde Derek Morgan uiteindelijk na ruim tien jaar met een mooi afscheid vaarwel zei gold dit niet voor alle andere oud-teamleden. De meest bijzondere exit is toch wel die van Thomas Gibson (Dharma & Greg). Na jarenlang de meest belangrijke rol te hebben gespeeld werd hij gedurende seizoen twaalf ontslagen na een ruzie op set. En acteur Mandy Patinkin (Homeland), die Jason Gideon speelde, vertrok na drie seizoenen abrupt nadat hij had aangegeven de thematiek te zwaar te vinden. Een aparte opmerking aangezien de onderwerpen naar mijn idee door de jaren heen nadien alleen maar (nog) heftiger zijn geworden.

Of Criminal Minds op zijn hoogtepunt is gestopt valt te betwijfelen. De afgelopen jaren liep de kwaliteit terug, werden de verhaallijnen herhalend en leek het alsof de makers alsmaar gruwelijkere zaken wilden vertellen. Af en toe waren er een aantal goede afleveringen of seizoenen tussendoor maar eigenlijk waren de laatste vijf seizoenen al van een minder hoog niveau. De alsmaar wisselende teamsamenstellingen hielpen hier ook niet bij mee, al was ik blij te zien dat agenten Jennifer Jareau (A.J. Cook, Tru Calling) en Emily Prentis (Paget Brewster, Grandfathered) uiteindelijk terugkeerden. Toch bleef het iedere keer weer spannend of de dader gevonden zou worden want lang niet ieder verhaal had een goed einde.

De climax was niet wat ik er van had verwacht eerlijk gezegd. Hoewel het een waardige afsluiting was had er veel meer uit gehaald kunnen worden. Het voelde afgeraffeld en met name Spencer Reid had ik een mooier afscheid gegund. Toch doet dit niet mijn algemene mening over Criminal Minds veranderen. Ondanks alles blijft het wat mij betreft een iconische misdaadserie die met zijn manier van vertellen miljoenen kijkers jarenlang heeft kunnen boeien. Het is absoluut een aanrader voor liefhebbers van dit genre. Al moet de kijker wel tegen heftige moordzaken, enge serieverkrachters en intense beelden kunnen. Tegenwoordig zijn er veel shows die Criminal Minds na proberen te doen maar wat mij betreft is er maar één die dit het beste doet en dat is Criminal Minds zelf.

Criminal Minds
© Paramount+
Volg Criminal Minds