7.5
Nienke de Boode geeft "Criminal Minds - Seizoen 15" een 7.5.
Geschreven door Nienke de Boode op 26 Maart 2020.
3
0

Criminal Minds - Seizoen 15

Het is dan toch eindelijk zover: weer een CBS serie die na een zeer lang verloop van vijftien seizoenen tot een einde komt. Nadat de CSI-series het een paar jaar geleden moesten ontgelden is het nu aan Criminal Minds om gedag te zeggen. De seriefamilie van Criminal Minds is altijd iets minder groot geweest met maar twee niet zo succesvolle spin-offs. Ook is de impact op het tv landschap minder geweest: de echte impact van het format met de zaak van de week was al geslagen door CSI. Toch was Criminal Minds wel weer anders in een aantal aspecten. Het was wat duisterder en wat luguberder. Wat wil je ook, met een serie die draait om het vangen van seriemoordenaars?

Dit vijftiende seizoen was ook aangekondigd als het laatste en dat is fijn voor de seriefan, want dan weten de schrijvers ook dat ze naar een einde toe moeten werken. Dat zien we ook terug in dit seizoen. De meeste afleveringen zijn vrij persoonlijk voor de hoofdpersonages. In vorige seizoenen had je daar wel een aantal afleveringen van, maar niet zo continu. Het is allemaal iets dichter geworden, wat minder opvulafleveringen. Het scheelt dat het ook niet zo’n lang seizoen is. Dan moet je veel doen met minder afleveringen en dat heeft hier wel goed uitgepakt. Het had waarschijnlijk de eerdere seizoenen ook wel goed gedaan.

Criminal Minds
© Paramount+

Lekker dicht dus, en lekker dramatisch. Er komen een aantal schurken van eerdere seizoenen terug in de afleveringen en daarnaast is er superschurk de Kameleon. Deze is aan het eind van het vorige seizoen geïntroduceerd en vormt dit seizoen de rode draad. Verder gaat het persoonlijke leven van de karakters gewoon door en ook daar krijgen we veel van mee. De schrijvers spelen een beetje met je gevoelens door allerlei balletjes op te werpen voor wat de karakters ‘hierna’ kunnen gaan doen, om daarna die balletjes keihard op de grond te laten vallen.

Ik zal denk ik niet te veel spoilers geven wanneer ik zeg dat aan het einde alles goed komt: reguliere kijkers van deze serie verwachten waarschijnlijk toch niet dat iedereen aan het eind dood is. In een mooie slotaflevering kijken we terug op de vijftien seizoenen die er geweest zijn. Het is al met al een erg Amerikaans einde. Het is niet heel denderend, een beetje over-the-top emotioneel, maar eigenlijk wel gewoon oké. Fans van de serie zullen niet veel meer verwachten en kunnen blij zijn met een afgesloten geheel.

Voor mij was de serie er eentje die ik echt wekelijks bijhield. Ik keek erg graag, hoewel echt niet elke aflevering even goed was. Een leuke serie die ik ga missen, maar zeker geen hoogvlieger. Gelukkig hoeft ook niet elke serie een hoogvlieger te zijn. Sommige zijn gewoon heel leuk om naar te kijken na een lange dag hard werken. En dat was Criminal Minds voor mij zeker.
Volg Criminal Minds
Dead End
Dead End