8
Wichita van Rijkom geeft "Criminal Minds – Seizoen 8 (tot nu toe)" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 22 Maart 2013.
0
0

Criminal Minds – Seizoen 8 (tot nu toe)

Al bijna acht jaar lang zijn ze succesvol in binnen- en buitenland… Het BAU (Behavioral Analysis Unit) team uit Quantico van Criminal Minds. Onder leiding van Aaron Hotchner (Thomas Gibson, bekend van Dharma & Greg) lossen zij zaken op door heel Amerika, van seriemoordenaars tot verkrachters. Als profilers zijn zij er verantwoordelijk voor dat deze criminelen worden opgepakt. Inmiddels zijn we alweer in seizoen acht van deze serie beland en de vraag is, is de serie nog altijd even boeiend en spannend als in het begin?!

Om te beginnen heeft er dit seizoen een belangrijke castwissel plaats gevonden. Na al eens eerder tijdelijk te zijn vertrokken uit de serie is aan het eind van seizoen zeven Emily Prentiss (Paget Brewster, bekend van Andy Richter Controls the Universe) vertrokken naar London om daar haar carrière voort te zetten. We maken hierdoor meteen kennis met haar vervangster Alex Blake (Jeanne Tripplehorn, bekend van Big Love). Zij is een universitaire professor die, zo merken we later, een pijnlijk verleden heeft met bazin Erin Strauss (Jayne Atkinson, bekend van 24). Aangezien Prentiss een belangrijk teamlid was, is het in eerste instantie niet altijd even gemakkelijk voor Blake om zich deze nieuwe rol eigen te maken. Ook als kijker is het eerlijk gezegd toch even wennen in het begin. Maar ik moet bekennen dat ze inmiddels mijn hart heeft gewonnen, net zoals de harten van haar collega’s in het BAU team.

Het seizoen gaat weer sterk van start en hoewel crimeseries mij vaak al na enkele jaren gaan vervelen blijft ook dit seizoen van Criminal Minds mij toch weer als kijker trekken. De komst van Blake brengt de nodige vernieuwing met zich mee maar het belangrijkste is misschien nog wel de twee grote doorlopende verhaallijnen dit seizoen. Zo worden we al meteen aan het eind van de eerste aflevering meegenomen in een dark room waar een persoon foto’s aan het ontwikkelen is van alle teamleden. Iemand die het heeft gemunt op de FBI agenten… Ook krijgt Dr. Spencer Reid (Matthew Gray Gubler) een bijzondere relatie met een vrouw waar ik niet te veel over wil vertellen. Wel kan ik zeggen dat deze verhaallijn in meerdere afleveringen terugkomt en aflevering twaalf genaamd ‘Zugzwang’ zelfs helemaal om deze bijzondere relatie draait.

Matthew Gray Gubler is naast acteur in Criminal Minds ook film en documentaire maker en neemt dit seizoen twee afleveringen voor zijn rekening als regisseur. Ook Thomas Gibson heeft dit seizoen voor het eerst een aflevering geregisseerd wat laat zien dat deze acteurs niet alleen vóór maar ook achter de schermen weten wat ze doen.

Dit seizoen zijn er ook weer bekende acteurs gestrikt voor een gastrol. Zo zien we in aflevering vier Ray Wise (Reaper) zijn opwachting maken als ‘horror dokter’, Anne Dudek (House) komt voorbij in aflevering vijf, in aflevering negen is er een rol weggelegd voor Raphael Sbarge (Once Upon a Time), Michelle Trachtenberg (Gossip Girl) is te zien in aflevering twaalf en ook in aflevering zestien zien we een bekend gezicht met Scott Grimes (ER) als ‘UNSUB’. Dat is nog maar het begin want er passeren nog veel meer bekende gezichten de revue.

Na al die jaren kan ik mezelf nog altijd fan van Criminal Minds noemen. Iets wat een hoop zegt over de makers en cast van deze serie want om het al die jaren interessant te houden is een knappe prestatie. Dit seizoen van Criminal Minds loopt tot 22 mei 2013 in de VS en zal voorlopig nog te zien zijn op de Nederlandse tv iedere woensdagavond op Veronica. De laatste aflevering(en) zijn voor mij ook nog onbekend maar ik hoop dat ze dit seizoen weer afsluiten met net zo een ‘explosief’ en spannend einde als voorgaande seizoenen regelmatig het geval was. Over een negende seizoen is nog niets bekend, maar als de kijkcijfers zo hoog blijven dan staat ze denk ik weinig in de weg!
Volg Criminal Minds
Dead End
Dead End