8
Michelle Verrijth geeft "Criminal: United Kingdom - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Michelle Verrijth op 2 november 2020.
3
0

Criminal: United Kingdom - Seizoen 2

Nadat het eerste seizoen van Criminal: United Kingdom mij erg positief verrast had, keek ik enorm uit naar het tweede. In seizoen een was de spanning in elke aflevering al om te snijden. Dat is erg knap, gezien vrijwel alles zich afspeelt in één verhoorkamer en dat 45 minuten lang. De spanning werd vooral verhoogd door de fantastische cast: David Tennant (Broadchurch, Doctor Who) en Hayley Atwell (Agent Carter). Seizoen twee doet hier zelfs nog een schepje bovenop. Het seizoen heeft precies dezelfde opzet als het eerste seizoen seizoen en alle andere Criminal-versies (Frankrijk, Spanje en Duitsland, waarbij vooral de Duitse versie ook erg aan te raden is). Het seizoen bestaat uit vier aflevering, waar in elke aflevering een andere verdachte of getuige wordt verhoord door (bijna) dezelfde rechercheurs als die we in seizoen één al hebben mogen bewonderen. De aflevering duurt ongeveer 45 minuten en hierin wordt het de ondervraagden absoluut niet makkelijk gemaakt.

Julia
De eerste aflevering begint met de ondervraging van Julia, gespeeld door de getalenteerde Sophie Okonedo (Ratched). Als vrouw van een man die pas is gearresteerd voor een moord op een van zijn studenten, krijgt de kijker al snel medelijden met haar. Ze is erg emotioneel en overstuur en kan zich niet voorstellen dat haar man zoiets heeft kunnen doen. Julia wordt ondervraagd door rechercheur Warren en vanachter de spiegel wordt dit gesprek zoals altijd bekeken door haar collega’s Tony (Lee Ingleby Innocent), Natalie (Katherine Kelly, Mr Selfridge) en Kyle (Shubman Saraf, Bodyguard). Door dit teamwerk rijst in de loop van het verhoor de vraag of Julia wel de gehele waarheid spreekt?

Alex
Criminal is na de eerste aflevering alweer helemaal terug van weg geweest, toch overtreft aflevering twee zelfs het enorm goede begin. Kit Harrington (Game Of Thrones), speelt briljant het titelpersonage, Alex. Het begint al met een tien minuten durende monoloog van Alex, waar hij vertelt dat hij een avondje uit is geweest met collega’s. Pas na deze monoloog komt de kijker erachter wat er precies is gebeurd en waarom hij wordt ondervraagd. Hij wordt verdacht van verkrachting en de kijker krijgt, net zoals het team en zijn eigen advocaat, een grote afkeer voor deze man met zijn arrogantie. Erg goed en precies gespeeld door alle partijen. De schrijvers hebben hier durf getoond en het is absoluut positief uitgepakt. Vooral de laatste vijf minuten zijn verbluffend. Het zware onderwerp en de ontknoping in deze aflevering blijven nog even in je hoofd hangen.

Danielle
Danielle (Sharon Horgan, Game Night) beheert een website die pedofielen en andere zedendelinquenten opspoort en veroordeelt. Op het eerste gezicht niks mis mee, toch? Je blijft jezelf afvragen waarom zij eigenlijk ondervraagd wordt waarna uiteindelijk blijkt dat ze is gearresteerd voor ‘ongepaste online communicatie’. Ze manipuleert, maakt aannames en neemt het recht in eigen handen. En dat is nooit een goed idee. Hoe de rechercheurs (achter de schermen) met haar omgaan, is soms verbazend en de kijker zal een ander gevoel krijgen bij de tactiek die het team inzet om Daniëlle te ondervragen.

Sandeep
Kunal Nayyar (The Big Bang Theory) zet als Sandeep een erg goede en zelfs ijzingwekkende vertolking neer van een zakenman die al levenslang veroordeeld is voor de moord op een vrouw. Hij wordt nu ondervraagd naar de vermissing van een andere vrouw. Als eerste complimenten voor het acteerwerk van Kunal Nayyar, naast zijn personage in the Big Bang Theory overtuigt hij ook nu als een angstaanjagende moordenaar die graag het team om zijn vinger windt. Niet alleen beweert Sandeep niets van de vermiste vrouw te weten, hij wil ook graag onderhandelen met het team. Het wordt een race tegen de klok als Sandeep belooft dat hij de oude, bekende zaak van een vermist jongetje kan oplossen in ruil voor strafvermindering.

Het tweede seizoen van Criminal: United Kingdom heeft naar mijn idee seizoen één overtroffen. Waar ik in seizoen één de personages nog erg oppervlakkig vond, kreeg ik in dit seizoen voor enkelen zelfs medelijden en afkeer. Ook het team krijgt meer diepgang en achtergrondverhalen. Ondanks dat het gefilmd is in voornamelijk maar één verhoorkamer, verveelt het geen enkele seconde en vliegen de afleveringen voorbij. Door de stiltes, de klok en het erg goede camerawerk, met name de close-ups van een pen of lopende vingers over het tafelblad, blijft men de spanning voelen.

Gelukkig is er al een derde seizoen aangekondigd. Ik kan niet wachten om het team opnieuw de verdachten te zien breken met hun verhoorkunsten.
Volg Criminal: United Kingdom
Sandeep