Mandy Gelling geeft "Criminal: United Kingdom - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Mandy Gelling op 16 oktober 2019.
3
0

Criminal: United Kingdom - Seizoen 1

'Edgar, Stacey en Jay'

Om die drie gaat het in Criminal: United Kingdom. En ik ben er nog steeds niet over uit of ik nu naar iets extreem slechts of extreem goeds heb zitten kijken. Voor nu laat ik het in het midden. Ik moet nog naar France, Spain en Germany kijken en zal dan hopelijk weten of Criminal nu een briljante zet is geweest van Netflix of juist niet.

Voor nu ga ik het hebben over de Criminal-serie die zich afspeelt in een verhoorkamer in het Verenigd Koninkrijk. Drie afleveringen van elk ongeveer 45 minuten. En in elke aflevering zien wij een ander persoon die verhoord wordt als verdachte of als getuige van een misdrijf. Het team dat verhoord is wel in de drie afleveringen bijna hetzelfde en dat maakt Criminal wat dragelijker.

Edgar
Dr. Edgar Fallon wordt fantastisch neergezet door David Tennant (Good Omens). Edgar 'No comment' wordt verhoord door Hugo Duffy (Mark Stanley, Broken) en DS Tony Myerscough ( Lee Ingleby, Innocent).

No comment.

En Tennant doet zijn uiterste best om niet aardig of sympathiek over te komen en tot op zekere hoogte lukt dat ook. De acteurs die weinig speelruimte krijgen qua locatie moeten de hele serie dragen. Dat lukt behoorlijk, maar omdat het heel statisch blijft moet je als kijker enorm wennen aan het concept. De manier waarop er verhoord wordt. De rode klok die een belangrijke rol speelt. En hoe zit het met de koffiemok van Hugo?

Stacey
Stacey Doyle (Hayley Atwell, Agent Carter), de paniek straalt van Stacey af. Blijft ze bij haar verhaal, is ze schuldig of juist niet en komen de ondervragers wel waar ze wezen moeten? Soms heb je het idee dat je naar The Closer zit te kijken. Vooral DI Paul Ottager (Nicholas Pinnock, Counterpart) lijkt erg op een man die antwoorden uit de verdachte weet te trekken. Niet in de laatste plaats door intimidatie. Met Stacey heb je meer compassie, maar eigenlijk is 45 minuten niet genoeg om de karakters goed te leren kennen. Het blijft dus een oppervlakkige relatie tussen verdachte en kijker. En of dat werkt?

Jay

Where did you get your drink?

Jay Muthassim (Youssef Kerkour, Nightflyers) lijkt een slachtoffer van de omstandigheden, maar is hij dat ook werkelijk? Omdat je al twee afleveringen hebt gezien loop je als kijker een beetje warmer voor het concept en Jay past daar prima in. Maar wat is de rol van de advocaat en hoe beïnvloedt hij het proces? Dat zien we in de laatste aflevering van Criminal: United Kingdom. Daar zien wij hoe belangrijk onderzoek en advocaten zijn. Maar ook hier te weinig tijd om Jay goed te leren kennen. Waarom doet hij zo moeilijk en wat is zijn motief? Criminal lijkt te werken als binge-watchserie maar niet als serie die je als kijker de televisie in trekt. Het verhaal van Jay zou spannend moeten zijn maar wordt dat echt nergens. En wat is er toch met die mok?

Criminal: United Kingdom is een aardige serie die het concept televisieserie op zijn kop zet. Drie afleveringen per land, één vaste locatie: de verhoorkamer. Eén verdachte en een aantal rechercheurs die graag antwoorden willen en advocaten die de antwoorden tegen proberen te houden. Als je het zo opschrijft en terugleest is het concept niet slecht en zijn de acteurs ook prima gekozen. Maar als kijker wil je net iets meer achtergrond. Iets meer sympathie of juist afkeur voor een karakter. En daarvoor zijn 45 minuten net niet lang genoeg.

De echte diepgang ontbreekt. Al zou je Edgar wel willen slaan, Stacey een knuffel geven en Jay door elkaar willen rammelen. Maar niet genoeg om op het puntje van je stoel te zitten en ademloos te kijken. Als voorbeeld wil ik hier het verhoor van SI Ted Hastings uit Line Of Duty noemen. Daar heb ik ademloos 59 minuten op het puntje van mijn stoel gezeten. En dat komt omdat je Hastings als karakter kent. Edgar, Stacey en Jay waren totale vreemden voor mij toen de serie begon en toen de serie was afgelopen eigenlijk nog steeds.

Toch 7 punten omdat de serie qua regie, camerawerk en script uitstekend in elkaar zit. Maar de karakters zouden wat meer diepgang moeten krijgen. En een halve punt voor een koffiemok die me bijna drie afleveringen lang bezig heeft gehouden.
Volg Criminal: United Kingdom
Jay
Jay