6
Helgoned geeft "Criminal Minds: Beyond Borders - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Helgoned op 29 Maart 2016.
1
1

Criminal Minds: Beyond Borders - Eerste aflevering

Criminal Minds: Beyond Borders is een nieuwe spin-off van de langlopende serie Criminal Minds. In het vorige (tiende) seizoen van Criminal Minds kwam het internationale team al in een aflevering voorbij en in maart 2016 gaat de serie dan eindelijk in première. De vorige spin-off Criminal Minds: Suspect Behavior verdween al na dertien afleveringen van de televisie. Het is de vraag of deze tweede zusterserie wel succesvol zal zijn. De eerste aflevering is getiteld The Harmful One.

[image-55596]
Criminal Minds: Beyond Borders draait om een speciaal FBI team dat misdaden rond Amerikaanse burgers in het buitenland onderzoekt. Het team staat onder leiding van Jack Garrett (Gary Sinise, CSI: New York), een vastberaden, kalme en zeer ervaren FBI agent. Oorspronkelijk werd hij terzijde gestaan door Anna Gunn (Breaking Bad), maar voor de serie is zij vervangen door Clara Seger (Alana de la Garza, Law & Order en Forever). Clara Seger is een cultureel antropoloog en heeft een grote talenkennis. Het team bestaat verder uit voormalig marinier Matt Simmons (Daniel Henney, Hawaii Five-0), technisch analist Russ Montgomery (Tyler James Williams, The Walking Dead) en schouwarts Mae Jarvis (Annie Funke).

Criminal Minds: Beyond Borders
© CBS

In de eerste aflevering gaat het team op zoek naar drie Amerikaanse studenten die als vrijwilliger zijn gaan werken op een boerderij in Thailand. De twee jongedames en een jongeman bevalt het toch niet op de boerderij en besluiten naar Bangkok te reizen. Op weg naar de hoofdstad raken ze echter vermist. Omdat gedacht wordt aan een misdaad, reizen de agenten af naar Bangkok om de dader(s) op te sporen. Helaas is hun belangrijkste aanknopingspunt het lichaam van de jonge mannelijke student, de lokale politie is nog op zoek naar de twee studentes. Er is een storm op komst, dus het is zaak om snel te handelen voordat alle sporen zijn uitgewist.

Deze eerste aflevering is nog niet speciaal. De verschillende personages moeten nog op elkaar inspelen en de aflevering is duidelijk niet opgenomen in Thailand zelf. Het is ook even afwachten of het thema van de serie “het grote boze buitenland” in alle afleveringen zal blijven doorschemeren. Thailand komt er in deze aflevering in ieder geval niet al te best af. De Thaise politiedokter heeft geen idee hoe hij een stoffelijk overschot moet bewaren om sporenonderzoek mogelijk te maken en vrouwen worden door iedereen als minderwaardig behandeld.

De opbouw van het verhaal is hetzelfde als in de moederserie Criminal Minds. De achtergrond en leefwereld van de belangrijkste vijf personages blijven nog erg vaag deze eerste aflevering. Gary Sinise is een ervaren acteur die de serie zeker kan dragen. Hij wordt bijgestaan door diverse bekende televisiegezichten, als de makers de juiste snaar voor hun onderlinge interactie kunnen raken, kan de serie zich nog sterk verbeteren. Ik ben ook benieuwd hoe andere landen zullen worden uitgebeeld in het vervolg van de serie. Als dat net zo stereotype wordt gedaan als bij deze seriestart dan vrees ik dat het bij een half seizoen zal blijven. In Nederland gaat de serie woensdag 23 maart 2016 al van start op Veronica, net als in Amerika meteen na Criminal Minds.
Volg Criminal Minds: Beyond Borders
The Ripper of Riga
The Ripper of Riga