10
Peter Rotthier geeft "Crimi Clowns - Seizoen 3" een 10.
Geschreven door Peter Rotthier op 14 april 2017.
3
0

Crimi Clowns - Seizoen 3

Twee seizoenen lang mochten we genieten van de opnamen die de Amsterdamse filmstudent Wesley Tersago (Johnny De Mol, Goede Tijden, Slechte tijden) maakte van de capriolen van zijn familie. Bij het begin van seizoen 3 zit bijna de hele familie in de gevangenis na de overval op een villa in Brasschaat. Wegens een tekort aan bewijzen, komt iedereen al vlug vrij. Alleen Wesley blijft tussen vier muren zitten omdat de bewijslast tegen hem overduidelijk is en hij aangeklaagd wordt voor moord.

Dochter Amber Tersago (Silke Becu, Showbizzcafé) besluit in de voetsporen van haar broer te treden en zijn eindwerk, de film over de familie, verder af te werken. Nog tijdens het gevangenisverblijf van haar vader Ronny (Luc Weyns, Familie Backeljau), moeder Rachel (Veerle De Jonghe, Matroesjka’s), huisvriend Lou De Man (Manou Kersting, Zuidflank) en Ma Tersago (Hilde Uitterlinden, Ons Geluk) is Amber al genoodzaakt om in de misdaad-voetsporen van haar familie te treden wanneer Ronny’s ex-liefje Katia (Kimberly Klaver, Vechtershart) inbreekt in de villa van de Tersago’s.

In Crimi Clowns word je geconfronteerd met extreem gewelddadig gedrag, expliciete seks en zwartgallige humor.

Wanneer de hele familie op vrije voeten is, wil Ronny het misdaadmilieu vaarwelzeggen, maar dat is buiten Jos den Dief (Frank Aendenboom, Lilly & Marleen) gerekend. Hij heeft groot nieuws voor Ronny dat zijn hele leven overhoophaalt. Daarnaast blijkt het buitgemaakte geld bij de overval in Brasschaat toe te horen aan een Oost-Europese topgangster uit Nederland. Als dan ook nog eens twee politie-inspecteurs aan de deur staan en de bende Tersago een voorstel doet, zijn Ronny en zijn kompanen genoodzaakt om hun leven als crimi clowns verder te zetten.

Waren de eerste twee seizoenen nog goed voor telkens tien afleveringen, deze derde worp van boegbeeld Luc Weyns is goed voor maar liefst veertien afleveringen. En dat is iets waar we absoluut niet over gaan klagen want net zoals voorheen is dit derde seizoen van Crimi Clowns voor de liefhebbers om van te smullen.

Crimi Clowns is absoluut geen reeks voor mensen met een zwakke maag want de Tersago’s en hun entourage schuwen de controverse niet. In Crimi Clowns word je geconfronteerd met extreem gewelddadig gedrag, expliciete seks en zwartgallige humor. In dit derde seizoen gaat de reeks op dat elan verder alleen is alles nog extremer dan voorheen.

Het heeft soms iets weg van een reality show (denk aan de Pfaffs), maar Crimi Clowns is natuurlijk wel van A tot Z geregisseerd.

De manier waarop alles in beeld gebracht wordt, blijft echter zoals voorheen. Opnamen via allerlei camera’s, die dochter Amber meesleurt en installeert, afgewisseld met beelden van politiecamera’s maken van de manier van opnemen een uniek gebeuren. Het heeft soms iets weg van een realityshow (denk aan de Pfaffs), maar Crimi Clowns is natuurlijk wel van A tot Z geregisseerd.

Seizoen drie gaat veel verder dan de eerdere seizoenen en de twist waarbij dochter Amber de honneurs van de introductie van elke aflevering op zich neemt is meer dan geslaagd. Terwijl Wesley zijn introducties als een coole kerel maakte, doet Amber dat op een vrolijke en naïeve wijze in sexy jurkjes en met een echt ‘Juffie’ stemmetje.

In het serielandschap is Crimi Clowns een van die zeldzame pareltjes die zijn gelijke niet kent. Voor vele kijkers is het erop of er onder met een reeks als deze. You love it, or you hate it. Zelf behoor ik tot de liefhebbers van het eerste uur en groeit de reeks nog steeds. Er is duidelijk ruimte gemaakt voor de mogelijke komst van een vierde seizoen en hopelijk happen de Vlaamse zenders waar Crimi Clowns wordt uitgezonden toe want Crimi Clowns is pure kunst, zowel qua insteek als de manier waarop de reeks in beeld gebracht wordt.

Ik ben trouwens heel benieuwd naar de Amerikaanse versie van deze reeks, want Weyns heeft de rechten van de serie in het land van Trump kunnen slijten aan Fox TV Studios in L.A. Wanneer die versie echter gelanceerd zal worden is voorlopig nog even koffiedikkijken. De vraag is vooral of die Amerikanen een even extreme versie zullen durven maken als Weyns?

Crimi Clowns
© 2BE
Volg Crimi Clowns