6
Wichita van Rijkom geeft "Crazy Ex-Girlfriend - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 20 Oktober 2015.
0
0

Crazy Ex-Girlfriend - Eerste aflevering

Het leven in West Covina, California, is zoveel beter en mooier dan in de Big Apple. Dat is in ieder geval waar Rebecca Bunch (Rachel Bloom, Robot Chicken) van overtuigd is wanneer zij besluit te verhuizen naar de andere kant van Amerika. Al is dit niet de enige reden voor het omgooien van haar vertrouwde leventje… Josh Chan (Vincent Rodriguez III), Rebecca’s ex-vriendje van tien jaar terug, woont ook heel toevallig in deze stad. Rebecca hoopt op een nieuwe kans met hem, maar of Josh daar nu ook op zit te wachten valt te betwijfelen.

Een terugkerende quote deze eerste aflevering is “When was the last time you were truly happy?”. Voor Rebecca is het antwoord hierop: tijdens een zomerkamp in 2005 toen ze Josh leerde kennen en als tienermeisje een kortstondige relatie met hem had. Na deze zomerromance werd ze echter keihard gedumpt, en duurde het zo’n tien jaar voordat ze elkaar weer zouden zien. Rebecca heeft sindsdien een succesvolle carrière achter de rug maar blijkt nog altijd niet gelukkig te zijn. Ze besluit hierop een promotie af te wijzen en Josh achterna te reizen naar het in haar ogen magische West Covina. Ook deze plaatsnaam horen we vaak voorbij komen tijdens de pilot aflevering. Er is zelfs een heel nummer aan gewijd.

[image-52020]

De gekke, ietwat labiele vrouw speelt ze erg goed, maar de sympathieke, gevoelige vrouw kon ik in veel scenes maar moeilijk terugvinden.

Crazy Ex-Girlfriend wordt omschreven als een comedy- en dramaserie met een musical aspect. Dit laatste is iets wat al gelijk duidelijk naar voren komt. Het eerste nummer dat te horen is doet denken aan Disneyklassiekers en zit in combinatie met een groot ensemble en showdans goed in elkaar. Toch miste ik het drama- en comedy-aspect wel een beetje. Het leven van Rebecca ging tot dusverre niet over rozen. Met een veeleisende moeder, een zelfmoordpoging in haar verleden en zwaar aan de medicijnen, zou je denken dat je als kijker makkelijk veel sympathie voor haar kan opbrengen. Echter had ik door de over de top acteerprestaties van de hoofdrolspeelster erg veel moeite met het opbouwen van een band met haar karakter. De gekke, ietwat labiele vrouw speelt ze erg goed, maar de sympathieke, gevoelige vrouw kon ik in veel scenes maar moeilijk terugvinden.

Al gauw na Rebecca’s komst in West Covina ontmoet ze een vriend van Josh genaamd Greg (Santino Fontana, onder anderen bekend als de stem van Prince Hans in Frozen). Ze papt met hem aan in de hoop dichterbij Josh te kunnen komen, maar merkt al gauw dat dit nog niet zo gemakkelijk zal zijn. Rebecca’s nieuwe baas Darryl Whitefeather (Pete Gardner) is ondertussen dolblij met zijn nieuwe overgekwalificeerde werknemer, terwijl haar nieuwe collega’s zich afvragen wat ze eigenlijk bij hun kleine advocatenkantoortje komt doen. Paula (Donna Lynne Champlin) komt uiteindelijk achter haar ware intenties, en zij zal een belangrijke rol gaan spelen in het nieuwe leven dat Rebecca aan het opbouwen is.

Het absolute hoogtepunt van de aflevering was voor mij de “Sexy Getting Ready Song”.

Het absolute hoogtepunt van de aflevering was voor mij de “Sexy Getting Ready Song”. Dit was de scene waarbij ik tijdens het kijken toch wel voorzichtig begon te glimlachen. Het lied deed me een beetje denken aan sketches van komediant Amy Schumer, maar was helaas gelijk ook het enige echt grappige moment tijdens de pilot voor mij. Ik zag in een van de promo’s de vergelijking met de film Pitch Perfect voorbij komen, en kan me hier ook wel in vinden. Deze filmserie, die wereldwijd zeer populair is, heeft eveneens nooit echt mijn hart gestolen maar vond ik zeker niet slecht. Hetzelfde kan eigenlijk gezegd worden over Crazy Ex-Girlfriend. De serie maakt geen slechte start, maar mijn smaak is het gewoon denk ik niet. De zang en dans zijn prima, het ziet er op beeld ook allemaal goed uit, maar mij deed het toch onvoldoende om echt enthousiast van te worden. Toch denk ik dat voor liefhebbers van hysterische comedy’s Crazy Ex-Girlfriend best kan werken, vandaar dus ook dat de show van mij toch een voldoende krijgt.

Crazy Ex-Girlfriend
© The CW
Volg Crazy Ex-Girlfriend