6
anonymous geeft "Cracked - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door anonymous op 12 juni 2013.
0
0

Cracked - Seizoen 1

Onder leiding van Inspecteur Diane Caligra (Karen LeBlanc, Shattered) is er een nieuwe afdeling opgezet onder de naam "Psych Crimes and Crisis". Het is de bedoeling dat de twee teams waaruit deze afdeling bestaat de misdaden gaat onderzoeken en behandelen waarvan men verwacht dat er een psychisch probleem aan ten grondslag ligt.

Het team dat we de meeste tijd volgen tijdens het eerste seizoen van Cracked bestaat uit een psychiater en een detective. Na bijrollen in - onder andere - Eureka en NCIS, weet Stefanie von Pfetten ons in deze serie duidelijk te maken dat ze zeker één van de hoofdrollen in deze serie waard is. Ze speelt psychiater Daniella Ridley, die haar baan op de psychiatrische afdeling van het plaatselijke ziekenhuis opgegeven heeft om het bij de politie te proberen. Zij heeft naast haar gewone werkzaamheden binnen het team de taak (onder protest) haar partner te analyseren.

Dr. Ridley wordt gekoppeld aan Detective Aiden Black (David Sutcliffe, Private Practice). Na een paar zeer ingrijpende gebeurtenissen tijdens zijn werk in het SWAT-team, zit detective Black psychisch enigszins in de knoop, alhoewel hij dit zelf in eerste instantie niet onderkent. Omdat hij volgens zijn baas te waardevol is om met ziekteverlof naar huis gestuurd te worden, voegen ze hem toe aan de Psych Crimes and Crisis afdeling. Niet alleen omdat hij talentvol is in de omgang met moeilijke gevallen, maar ook om (stiekem) te kunnen achterhalen in hoeverre hij daadwerkelijk geestelijk beschadigd (cracked!) is.

Het team Ridley/Black wordt bij hun onderzoek ondersteund door een tweede team, die bestaat uit psychiatrisch verpleegkundige Leo Beckett (Dayo Ade, The LA Complex) en detective Poppy Wisnefski (Luisa D'Oliviera, The Package). Beckett is een sympathieke vent die makkelijk een klik maakt met allerhande al dan niet problematische figuren. Hij kan dan ook goed overweg met het eigengereide persoontje Poppy, die zijn partner is. De gevallen die deze teams te behandelen krijgen zijn over het algemeen - naar mijn mening - interessant. De misdaden bestaan uit alles wat je kunt bedenken tussen diefstal en moord, maar ook bijvoorbeeld zelfmoord komt aan bod.

Gedurende de afleveringen maken we ook kennis met enkele familieleden van de verschillende hoofdrolspelers waardoor we hen en hun privéleven beter leren kennen. Black en - verrassend genoeg - Ridley blijken beiden geregeld gesprekken te voeren met een psychiater. Vooral uit deze gesprekken komt veel informatie over hun als persoon, en de dingen waar ze mee worstelen, naar voren.

Er zit één punt in dit eerste seizoen van deze serie, die je in eerste instantie misschien niet echt opvalt maar die mij gaandeweg steeds meer ging irriteren. De tekstschrijver schijnt nogal gecharmeerd te zijn van het woord "yeah". Was er één hoofdrolspeler die dit woord steeds zou gebruiken, dan had hij er wat mij betreft nog mee weg kunnen komen. Nu is het echter zo dat iedere personage die we zien zo'n beetje elke vijfde zin te pas en te onpas ergens "yeah" tussen plakt.

Samengevat een serie met goede hoofdrolspelers en interessante onderwerpen, maar toch net niet van het niveau waar ik op vrijdagavond voor thuis zou blijven. Ik zou het liefst een 6,5 geven, maar als ik af moet ronden naar een heel getal neig ik toch meer naar een 6 dan een 7.
Volg Cracked (2013)
Voices
Voices