Geschreven door Sam Blaauboer op 14 Oktober 2021.
4
0

Cowboy Bebop - Complete serie

Cowboy Bebop, oorspronkelijk uit 1998, is een anime waarin we een groep premiejagers volgen die met hun schip, de Bebop, jagen op criminelen.

Don't leave food in the fridge.

Een paar maanden geleden, toen ik een minor Filosofie volgde, raadde een medestudent me aan om Cowboy Bebop te kijken. Hij vertelde dat de serie hem hielp omgaan met moeilijke gebeurtenissen in zijn leven en over hoe de serie zijn kijk op het leven veranderde. Natuurlijk was ik geïntrigeerd door deze uitspraak en wilde ik weten of Cowboy Bebop echt zo goed was. Nu kan ik zeggen dat ik het zeker met hem eens ben. Cowboy Bebop is snel een van mijn favoriete anime geworden.

De anime begint met twee premiejagers: Jet Black (Beau Billingslea, Naruto: Shippûden) en Spike Spiegel (Steve Blum, Baki). Het is 50 jaar na een ongeluk met een hyperspace-gateway dat de aarde bijna onbewoonbaar maakte. Jet en Spike achtervolgen criminelen en brengen ze levend op in ruil voor een mooie beloning. Ze staan bekend als Cowboys en werken vanuit hun ruimteschip Bebop (vandaar de titel 'Cowboy Bebop').

In de loop van het verhaal worden er drie leden aan het team toegevoegd. Faye Valentine (Wendee Lee, Boruto: Naruto Next Generations) is een oplichtster met geheugenverlies. Edward (Melissa Fahn, My Next Life as a Villainess: All Routes Lead to Doom!) is een hacker op-en-top, en Ein is een genetisch gemanipuleerde hond met menselijke intelligentie. In de loop van de anime raakt het team nogal vaak in de problemen, waardoor ze vaak zonder geld zitten en personen en gebeurtenissen uit hun verleden moeten confronteren; een van de vele prominente thema's binnen de anime.

Cowboy Bebop
© TV Tokyo

Er is geen anime die de stijl en flair van Cowboy Bebop kan evenaren.

Het komt niet vaak voor dat ik wil dat een anime-aflevering langer duurt dan 20 minuten. Naar mijn mening is er geen anime die de stijl en flair van Cowboy Bebop kan evenaren. De unieke combinatie van verschillende genres werkt haast perfect en creëert een wereld die uniek is aan Cowboy Bebop. Het verhaal was boeiend en interessant, maar ik had graag nog meer diepgang in het verhaal gezien. De personages (vooral Spike en Faye) hadden intrigerende achtergronden waarop wordt gezinspeeld met behulp van flashbacks en dialoog. Dat maakte mij benieuwd naar hun verleden.

Naast het verhaal en de diepgaande personages zijn er ook de mensen die deze personages tot leven hebben gebracht met hun stem. Dit was een van de eerste keren dat ik naar een anime keek die in het Engels was nagesynchroniseerd, vooral omdat ik nergens de Japanse versie in HD kon bekijken. En weet je wat, ik ben blij verrast. In een oudere recensie schrijft Mike Crandol dat de Engelse cast onberispelijk was en dat is inderdaad nog steeds zo. En net als het acteerwerk houdt ook de animatie stand. Deze anime van meer dan 20 jaar geleden ziet er nog altijd scherp uit. Ja, je kunt zien dat het uit 1998 is, maar hinderlijk is het zeker niet.

Cowboy Bebop
© TV Tokyo

Cowboy Bebop is een unieke anime die tot de nok toe gevuld is met uniciteit en authenticiteit, bij elkaar gehouden door een bijna perfecte mix van genres, waaronder sciencefiction, noir en western. De personages, die feilloos tot leven werden gebracht door de stemacteurs, leren de kijker omgaan met verschillende problemen, variërend van verveling tot het onvermogen om aan het verleden te ontsnappen.

Om het verhaal echt te begrijpen en vooral te waarderen zoals mijn medestudent dit ook doet, zal ik de anime denk ik een tweede keer moeten kijken. Maar dat klinkt niet als een groot probleem. Ik geef Cowboy Bebop een dikke 8,5 op 10.
Volg Cowboy Bebop
The Real Folk Blues (2)
The Real Folk Blues (2)