9
Dennis Korpel geeft "Covert Affairs - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Dennis Korpel op 13 februari 2013.
0
0

Covert Affairs - Seizoen 1

Ik ben groot fan van bijna alles wat USA Network on air brengt, dus hun nieuwe series krijgen van mij allemaal een kans om te bewijzen dat het wederom een pareltje in wording kan zijn. Zo ook in de zomer van 2010, met de première van Covert Affairs. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meteen dolenthousiast was, maar ik ben blij dat ik de serie een kans heb gegeven en door ben blijven kijken!

De serie draait om Annie Walker (Piper Perabo). Annie is in de pilot nog een maand verwijderd van het afronden van haar CIA training, wanneer ze plotseling uit haar training wordt gehaald om op te komen draven op het hoofdkantoor van de CIA. Ze wordt direct ingezet als field agent, op de afdeling van Joan Campbell (Kari Matchett, o.a. Leverage). Tijdens haar veldwerk is Auggie Anderson (Christopher Gorham, Harper’s Island) een van haar naaste collega’s. Auggie is een ondersteunende medewerker, die blind blijkt te zijn. Ondanks zijn handicap (of misschien wel juist daardoor), verricht hij bergen met werk en is hij bij iedereen geliefd binnen de CIA.

Annie denkt dat ze uit de opleiding wordt gehaald vanwege haar buitengewone talenkennis, maar al snel blijkt het te gaan om iemand uit haar verleden. Ze wordt ingezet in allerlei spelletjes om de CIA dichter bij die persoon te krijgen. Wanneer blijkt dat het om een ex geliefde gaat, worden de zaken al snel nog gecompliceerder.

De reden waarom ik niet direct midden in het verhaal van Covert Affairs zat, waren (ironisch genoeg) de vele verhaallijnen die al snel naar de kijker toegeworpen worden. USA Network staat bekend om de sterke personages die ze neerzetten in series, maar deze leken een beetje onder te sneeuwen in de vele informatie die je continu te verwerken kreeg. Maar na enkele afleveringen, wanneer iedereen een beetje zijn plekje heeft, krijg je als kijker wat meer rust en begint de verslaving toe te slaan.

Wat de mensen achter de serie goed hebben gedaan, is de casting van de show. Annie was het eerste personage wat vast was gelegd. Tot aan Covert Affairs was Perabo vooral bekend van het witte doek. De cast die om haar heen is neergezet, bestond uit bekende gezichten uit de seriewereld. Naast de eerder genoemde Auggie en Joan, zijn ook de personages van Arthur (baas van de CIA, man van Joan) en Jai (collega van Annie) bekende gezichten. Peter Gallagher (Arthur) kennen we vooral uit The O.C. en een bijrol in Californication, terwijl Sendhil Ramamurthy (Jai) door iedereen zal worden herkend van zijn rol in Heroes.

Veel van de scènes uit het eerste seizoen van Covert Affairs zijn opgenomen in Toronto, Canada. Dat is opvallend, want de serie wordt in media veelal geprezen om de goede beelden van de shots ‘op locatie’. Her en der zijn er wel sfeerbeelden genomen op de daadwerkelijke locaties, maar voornamelijk is alles wat we zien toch echt Canadees.

Ondanks dat Covert Affairs een zomerserie is, en deze vaak slechts ter opvulling worden gebruikt, is afgelopen jaar de verlening van het vierde seizoen al aangekondigd. USA Network is zich er waarschijnlijk ook van bewust dat ze weer wat moois in handen hebben, en laten deze spion niet zomaar lopen.
Volg Covert Affairs
Gold Soundz
Gold Soundz