7.5
Mandy Gelling geeft "Counterpart - Seizoen 2" een 7.5.
Geschreven door Mandy Gelling op 24 september 2019.
0
0

Counterpart - Seizoen 2

'Ten years ago something happened to the world, and very few people know about it. It copied itself, split in two. Think of it like a door you can walk through to another world with another me, another you.'

Laat ik beginnen met te zeggen dat Counterpart niet de makkelijkste serie is. Even weglopen, wegkijken is een absolute no-go, want als je terugkomt weet je niet meer waar je bent. Ja, je leest het goed wáár je bent. Het heeft niets met tijdsreizen te maken, of van het heden naar het verleden en/of toekomst. Counterpart gaat over twee werelden die naast elkaar leven en waar bijna iedereen elkaar naar het leven staat.

Wie is nu wie en waar zijn ze en ook vooral waarom zijn ze, zijn de vragen die je tijdens deze serie kunt stellen. Je begrijpt het al: Counterpart is geen eenvoudig kijkvoer. Het tweede seizoen vond ik persoonlijk beter dan het eerste, mede dankzij het feit dat ik het verhaal beter kon volgen. Dit seizoen is beter uitgewerkt en ook de acteurs zijn beter op dreef. Het onwennige is er af en de karakters en verhaallijn zijn duidelijk.

We all would like to be the better version of ourselves, I just -- I just don't know if it's possible.

Het tweede seizoen maakt duidelijk dat de muur misschien wel verdwenen is uit Berlijn, maar er zijn nog steeds mensen die andere mensen willen weerhouden om de grens over te gaan. Dit keer niet een grens dwars door de Duitse stad maar een grens beneden de stad. En weer is het hier de elite die denkt te kunnen bepalen hoe anderen moeten leven en denken. Gelukkig krijgen we wel in het tweede seizoen meer uitleg over hoe de andere kant is ontstaan.

© Starz

Do it. Go ahead. I would if I were you.

Er wordt dit keer meer uitgelegd, maar het legt ook meer de nadruk op de verschillen tussen beide werelden en hoe die zijn ontstaan. En ook daarbij het ontstaan van de haat, achterdocht en de strijd die daardoor is uitgebroken. De oorlog legt een enorme druk op de rustige, vriendelijke en naïeve Howard Silk, gespeeld door de briljante J.K. Simmons (The Closer). De verandering die dit karakter doormaakt is briljant van het begin tot het einde.

Helaas laat het verhaal ook hier en daar steken vallen. Dat had in mijn ogen niet gehoeven, maar gelukkig maken de opbouw en de acteurs een hoop goed. Ook visueel is de serie mooi om te zien. Beide kanten worden met mooie verschillen in beeld gebracht. Ook de aankleding/decor en de stad Berlijn zijn prachtig in beeld gebracht. De regie en script zijn prima waarbij ik wel de aantekening moet maken dat sommige acteurs er beter weg mee weten dan anderen.

Het laatste seizoen van deze sciencefiction wordt mooi afgerond, al blijven er nog wel enkele vragen open staan. Maar dat is gelukkig niet hinderlijk. Als je van goede sciencefiction houdt kan ik je Counterpart zeker aanraden. Geen ufo’s of toekomstige werelden, maar een hele andere kijk op hoe twee werelden elkaar door wantrouwen en macht elkaar naar het leven kunnen staan. Eigenlijk lijkt Counterpart op het Oosten en het Westen alleen dan in een ander jasje.

7,5 punt voor een sciencefictionserie die zijn best doet om dat niet te zijn.
Volg Counterpart
Better Angels