Cosmos (2014)

Documentaire
Volg deze serie
Bekijk trailer
Je blokkeert onze banners :(
We merken dat onze advertenties niet worden weergeven, waarschijnlijk omdat je AdBlock, Ghostery of andere software gebruikt. Dat vinden we jammer, hiermee ontneem je MijnSerie in essentie inkomsten die we hard nodig hebben. Help ons door MijnSerie te whitelisten of neem Premium!
9
Mandy Gelling geeft "Cosmos: A Space-Time Odyssey – Complete serie" een 9.
Geschreven door Mandy Gelling op 15 juni 2014.
Leuk?
0
Bekijk stemmen

Cosmos: A Space-Time Odyssey – Complete serie

Na The Bible te hebben gezien ontkwam ik er niet aan om ook Cosmos: A Space-time Odyssey te gaan zien. Het contrast tussen beide series kan bijna niet groter. De theologie versus de wetenschap. En beide verdienen een pluim voor de prachtige beelden en vertellingen.

Cosmos: A Space-time Odyssey is een serie die eigenlijk het logische vervolg is van Carl Sagans Cosmos: A Personal Voyage uit de jaren ’80. Onze gastheer astrofysicus Neil deGrasse Tyson is geïnspireerd als jonge student door Sagan en dat verteld hij ons ook direct in de eerste aflevering.

De reis die wij samen maken met deGrasse in Het Schip der Verbeelding is werkelijk prachtig. Alles van het begin der tijden tot heden wordt haarfijn uitgelegd in begrijpelijke taal en met haarscherpe beelden. De verhalen van uitvinders en ontdekkers worden getoond in de vorm van tekenfilms wat weer tot de verbeelding spreekt.

De reis die wij maken in het bekende en onbekende voelt vertrouwt. Sommige verhalen, stellingen en namen wist ik nog wel van mijn vroegere schooltijd, maar vele namen en de bijbehorende ontdekkingen waren nieuw of relatief nieuw. Ergens vaag in je achterhoofd had je er weleens van gehoord, maar het zo voor je ogen tot leven zien komen is fantastisch.

Cosmos: A Space-time Odyssey is een lust voor het oog en ook het oor is niet vergeten. De bijpassende muziek is zeer goed gekozen. Niel deGrasse verteld met een prachtige stem hoe de evolutie is verlopen, maar sommige dingen blijven voor mijn hersenen lastig om te begrijpen, of berekenen. Niel deGrasse praat over miljarden jaren geleden en miljarden sterren en dat is iets waar mijn mensenbrein wat moeite mee heeft. Gelukkig is daar de jaarkalender die het allemaal wat makkelijker maakt.

Cosmos: A Space-time Odyssey wordt door deGrasse verteld met passie. Er worden geen ingewikkelde wetenschappelijke termijnen gebruikt en dat maakt van Cosmos: A Space-time Odyssey een feestje. Voor de niet wetenschappers onder ons is het duidelijk verwoord en verbeeld. Op deze manier is wetenschap leuk, het houd je op het puntje van je stoel. Dus kom maar op met een vervolg, ik ben er klaar voor.

9 punten voor de uitstekende leermeester.
Volg Cosmos (2014)