7
Mandy Gelling-Potharst geeft "Continuum – Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 9 september 2014.
0
0

Continuum – Seizoen 1

Sciencefiction is één van mijn favoriete genre. Star Trek, Sanctuary, The X-files en Fringe mogen van mij morgen weer terugkomen. Dus toen ik getipt werd om Continuum eens te proberen, werd mijn nieuwsgierigheid geprikkeld en bijna zonder enige achtergrond informatie ben ik aan de serie begonnen. En ik heb na het eerste seizoen zeer gemengde gevoelens over de Canadese Showcase serie. Is het nu een ‘gewone’ politieserie of is het toch sciencefiction?

De serie draait om Kiera Cameron (Rachel Nichols, Alias) een vlotte serieuze CPS Protector uit 2077. Ze reist, tegen wil en dank, samen met een groep terroristen (Liber8) terug in de tijd, naar 2012 om precies te zijn. En daar begint al het eerste pijnpunt van de serie. 2012 is voor mij geen sciencefiction. Maar daar weet de serie een klein mouwtje aan te passen door haar een futuristisch wapen, pak en chip mee te geven. Door de chip in haar hoofd komt zij in contact met Alec Sadler (Erik Knudsen, Jericho) een computer nerd en whizzkid. En door Alec kan zij aansluiten bij de Vancouver politie waar zij partner word van de rechtlijnige eerlijke rechercheur Carlos Fonnegra (Victor Webster, Mutant X).

Het tweede pijn punt is het feit dat in het concept tijdreizen zoveel marge is voor fouten dat de makers duidelijk het onderwerp zoveel mogelijk proberen te omzeilen. Alle paradoxen die je kunt bedenken hebben ze krampachtig vermeden. En als het niet vermeden kon worden, zie je dat ze zich niets van de tijdreiswetten hebben aangetrokken. Het eerste seizoen is meer een kennismaking met Liber8 de terroristische organisatie die in 2077 al voor chaos zorgden, en ook in 2012 hun stempel proberen te drukken. Supersoldaat Travis Verta (Roger R. Cross, The Strain) springt erbij tussen uit. Emotieloos loopt hij door 2012 en 2077.

Het andere karakter dat het waard is om te vermelden is Matthew Kellog (Stephen Lobo, Arctic Air) die met zijn droge humor en vele oneliners de enige in de serie is die zorgt voor een glimlach om de lippen. De jonge Alec, die in 2077 een oudere versie heeft (William B. Davis, The X-Files), probeert Kiera zo goed mogelijk te helpen. Kennelijk is hij zo intelligent dat hij de techniek uit 2077 direct onder de knie heeft en zelfs kan repareren met de technieken van 2012. Ook hier worden de wetten van tijdreizen met voeten getreden, maar naar mate ik meer van Continuum zag, hoe minder erg ik dat ging vinden.

Continuum kijkt lekker weg, de dialogen zijn vlot, de acteurs zitten lekker in hun vel en het verhaal dendert als een sneltrein aan je voorbij. De speciale effecten en muziek werken prima in deze serie. Kiera kan uiteraard door omstandigheden niet terugkeren naar 2077 en voor je het weet ben je toe aan het tweede seizoen en persoonlijk verheug ik mij daar nu al op. Deze serie is ongecompliceerd en als je niet te veel nadenkt over het concept tijdreizen, is het een vermakelijke serie met een nogal pessimistische kijk op de toekomstige wereld en zijn bewoners.

7 punten omdat ik zelf niet zou weten wat ik zou doen als ik in de tijd kon reizen.
Volg Continuum
Final Hour