8.5
anonymous geeft "Conspiracy of Silence - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 22 november 2018.
0
0

Conspiracy of Silence - Seizoen 1

Horen, zien en zwijgen: dat is het credo van de internationale wapenhandel. Tenminste, als we het verhaal van de Zweedse serie Conspiracy of Silence mogen geloven. Want natuurlijk is er een zwarte lijst met landen waaraan langs officiële wegen geen wapens geleverd mogen worden, maar dat wil niet zeggen dat dat ook niet gebeurt. Mét medeweten van de officiële instanties; regeringsvertegenwoordigers bijvoorbeeld, zij het off the record. Vandaar dat zwijgen. In die wereld heeft Robert Kastell (Jons Hultén, Mission Impossible) als wapenhandelaar jarenlang furore gemaakt, in eendrachtige samenwerking met Anders Spetz (Henrik Hestad, Occupied). Maar waar Spetz in de illegale wapenhandel actief gebleven is, heeft Robert zich er dertig jaar geleden uit teruggetrokken. Omdat gewetensbezwaren uiteindelijk een onneembare hindernis vormden of omdat het hem te gevaarlijk werd? Dat wordt niet duidelijk.

Wel dat hij al die tijd ondergedoken heeft gezeten in een gebied dat veel weg heeft van een oorlogsgebied waar VN-militairen de vrede moeten bewaken. Daar wordt hij, vele jaren nadat hij de wapenhandel de rug toekeerde, op harde wijze geconfronteerd met zijn verleden. De vrouw met wie hij een relatie heeft opgebouwd, komt om het leven door een granaat die mogelijk door zijn oude collega’s in Zweden aan de plaatselijke rebellen is geleverd. En wat mogelijk al die achterliggende jaren gesluimerd heeft, komt nu plotseling onweerstaanbaar in hem boven: de behoefte alsnog schoon schip te maken. Daarom reist hij af naar Zweden, vastberaden om de handel en wandel van Anders Spetz en zijn trawanten aan de kaak stellen. Spetz is intussen volop bezig een deal met Indonesië af te ronden. Het gaat concreet om granaatwerpers voor Birma, maar de deal moet in het grootste geheim plaatsvinden, omdat Indonesië op de al eerder genoemde zwarte lijst staat. De mensenrechtensituatie is er te onzeker.

Spetz is overigens niet de enige die uit de wapenleverantie voordeel wil halen. Dat wil bijvoorbeeld ook David Hatch (Nick Fletcher, Midsummer Murders), een gewetenloze tussenpersoon in de internationale wapenhandel en feitelijk de intermediair tussen Indonesië en de Zweedse wapenproducent. Die is gevestigd in Sandersvig, een stadje dat economisch sterk afhankelijk is van de fabriek. Die wordt vertegenwoordigd door onze eigen Halina Reijn (Zwartboek), die de rol van directeur Maggie van Haal speelt. Zij completeert het dubieuze trio dat fors garen zou spinnen bij een overeenkomst van de Indonesische regering. Tegenspel krijgen zij echter niet alleen van Robert Kastell, maar ook van Asa Schiller Fantuzzi (Vera Vitali, diverse series op basis van de boeken van Arne Dahl). Zij raakt tegen haar wil verstrikt in het gedoe dat ontstaat wanneer Robert Kastell vaste voet op Zweedse bodem zet en ontwikkelt zich al snel tot dé hoofdpersoon naast Kastell.

Conspiracy of Silence is geen verhaal voor tere zieltjes. Diverse scenes zijn behoorlijk bloederig of op een andere manier gewelddadig en tegen het eind heeft menig personage het loodje gelegd. Dat had bijvoorbeeld ook Anders Spetz kunnen overkomen; Robert Kastell heeft meer dan eens de kans zijn oude collega te doden. Maar dat wil hij niet. Spetz moet hem leiden naar het netwerk van regeringsfunctionarissen die schimmige deals oogluikend toestaan. Of dat uiteindelijk lukt, laat ik graag in het midden. Maar wie dit soort verhalen kent – in Scandinavië mogen ze graag vertellen over corrupte politici – voelt al wel aan welke kant het in de laatste aflevering op gaat.

Zweedse, Noorse en Deense series komen nogal eens traag op gang en dan heb je als kijker best wat doorzettingsvermogen nodig om echt geboeid te raken. Dat is met Conspiracy of Silence zeker niet het geval. Het verhaal begint letterlijk met een enorme knal en als vervolgens al snel duidelijk wordt wat een enorm schijnheilig type Anders Spetz is, wil je maar één ding: verder kijken. En dat is iets wat alleen sterke series met je doen. Rest mij tot slot nog te wijzen op de prachtige rol die ‘Kurt Wallander’-Krister Henriksson als morsige travestiet speelt. Erg functioneel is het weliswaar niet, maar ik vond het wel een bonus.
Volg Conspiracy of Silence
Cannot Be Undone
Cannot Be Undone