6
Peter Rotthier geeft "Commando’s - Eerste twee afleveringen" een 6.
Geschreven door Peter Rotthier op 14 september 2020.
3
0

Commando’s - Eerste twee afleveringen

Wanneer een Nigeriaanse minister Nederland bezoekt, wordt op diens verzoek John gevraagd om voor de beveiliging te zorgen. John voelt direct nattigheid, want een aantal jaren eerder heeft hij als leider van een geheime missie diezelfde minister gered uit de klauwen van Boko Haram.

Al gauw wordt duidelijk dat er tijdens die missie dingen gebeurd zijn die het daglicht niet kunnen verdragen.

Al gauw wordt duidelijk dat er tijdens die missie dingen gebeurd zijn die het daglicht niet kunnen verdragen. Alleen krijg je in de flashbacks maar flarden te zien en weet je als kijker niet direct wat er precies misgelopen is. John besluit het team van weleer terug bij elkaar te roepen om samen de beveiliging van de minister te voorzien. Zo wil hij ook uitzoeken of er iemand gepraat heeft en wat het werkelijke doel van het bezoek van de Nigeriaanse minister is.

Aanvankelijk wordt alles op een vrij statische wijze in beeld gebracht en slaat de vonk niet over. Echt origineel is het plot ook niet en dan moet je in een première aflevering toch flink uitpakken om de kijker voor enkele weken aan zijn kijkbuis vast te pinnen. Die eerste aflevering kabbelt dan ook rustig verder tot ze aan het eind toch uitbarst zodat de kijker toch nog een houvast krijgt om het vervolg te gaan bekijken.

Die cliffhanger na de eerste aflevering is ook de oorzaak dat besloten werd om ook aflevering twee te bekijken alvorens een oordeel te vellen over deze Nederlandse serie. Echt groots wordt het niet maar door de gebeurtenissen aan het eind van aflevering één en meer flashbacks uit het verleden krijgen we uiteindelijk toch een betere inkijk over wat er gebeurde in Nigeria tijdens de black ops missie.

Commando’s zal alvast geen grote mijlpaal worden in de Nederlandse seriegeschiedenis.

Commando’s zal alvast geen grote mijlpaal worden in de Nederlandse seriegeschiedenis. Daarvoor blijft het acteerwerk veel te steriel terwijl het plot toch voldoende peper bevat om er iets beklijvend van te maken. Ondanks dat slagen de makers er opnieuw in om op het einde van aflevering twee weer wat voedsel te geven om de kijker te verleiden ook aflevering drie tot zich te nemen. Als alles dus crescendo blijft gaan naar gelang de afleveringen volgen zal de eindbalans misschien nog meevallen, maar voorlopig komen we maar tot een kleine voldoende.
Volg Commando’s
Happy ending
Happy ending