7.5
Ron Schoonwater geeft "Cold Feet - Seizoen 9" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 5 Mei 2020.
3
0

Cold Feet - Seizoen 9

Heel even slaat de teleurstelling toe. Cold Feet zoekt in de eerste twee afleveringen naar de ongekend hoge kwaliteit die we inmiddels gewend zijn. Die kwaliteit hervinden ze gelukkig weer in de vier andere afleveringen.

De teleurstelling komt vooral door het geforceerd zoeken naar humor. Vooral in de situatie rondom Adam. Het generatieverschil op zijn werk wordt onnodig uitvergroot. De consequentie is voor zijn relatie met Karen nogal ingrijpend. Voor Adam en Karen zelf, maar al helemaal voor de relatie tussen Adam's zoon en Karen's dochter. De chaos in de familie wordt helemaal erg als de moeder van Karen op de stoep staat.

Cold Feet
© ITV1

Het negende seizoen gaat weer meer over de oorspronkelijke vriendengroep zelf.

De diepe scheur in de relatie tussen Adam en David, de ex van Karen, zorgen voor spanningen in de hechte vriendengroep. Het is aan Pete om als bemiddelaar op te treden. Pete doet zijn best, maar de toenadering komt pas als er iets onvoorspelbaars gebeurd. David is gelukkiger dan ooit met zijn werk in de lunchroom. Hij krijgt alle ruimte en het levert hem ook andere nieuwe kansen op. In zijn werk, maar ook in de liefde.

Op het thuisfront van Pete is Jenny bezig met haar herstel van kanker. Dat herstel blijkt vooral psychisch moeilijker dan gedacht. Haar inwonende moeder lijkt de enige te zijn die de problemen onderkent. Onder druk van zijn thuissituatie dreigt Pete een keuze te maken die een grote impact zal hebben op zijn relatie met Jenny.

Cold Feet
© ITV1

Het negende seizoen gaat weer meer over de oorspronkelijke vriendengroep zelf. De kinderen hebben meer een (belangrijke) bijrol. Hun verhaal wordt minder belicht. Wel krijgen de moeders van Jenny en Karen een grote rol dit seizoen. Mede door hun inbreng heeft dit seizoen toch weer die bekende donkere rand die Cold Feet vaker gebruikt. Natuurlijk is daarnaast het herstel van Jenny een van de serieuze, zware onderwerpen.

Ondanks heftige thema's weet deze Britse televisieserie als geen ander de balans tussen humor en drama te bewaren. Alleen in de eerste twee afleveringen slaat men wat dat betreft de toon een beetje mis. Adam was altijd al de luchtige Ier, maar deze keer komt het allemaal te geforceerd over. Uiteindelijk zijn de overige vier afleveringen weer van het ongekend hoge niveau die we inmiddels gewend zijn.
Volg Cold Feet
Episode 6
Episode 6