8.5
Ron Schoonwater geeft "Cold Feet - Seizoen 6" een 8.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 1 februari 2017.
1
0

Cold Feet - Seizoen 6

Weer een serie die terugkeert. Het is niet altijd een succes, maar bij het Britse Cold Feet is het als bijpraten met een stel vrienden die je een aantal jaar niet gezien hebt. Dertien jaar om precies te zijn. De dertigers zijn nu worstelende vijftigers met puberende kinderen. De kinderen geven de serie een extra dimensie, maar Cold Feet blijft natuurgetrouw vooral de vijf vrienden volgen. Daardoor zijn de verschillende verhaallijnen goed te volgen.

Cold Feet is en blijft geweldig door de magie en intensiteit tussen de hoofdrolspelers.

Adam (James Nesbitt, The Missing) werkt in Singapore en heeft daar een, achttien jaar, jongere vriendin. Door een opeenvolging van gebeurtenissen, met als centraal middelpunt zijn zoon, blijft Adam uiteindelijk in Manchester. Zijn vriendin Angela Zubayr (Karen David, Galavant) besluit hem te volgen, al is het maar voor tijdelijk. Hoewel er een bruiloft tussen beide volgt is het van begin af aan duidelijk dat de overbuurvrouw van Adam een grote rol in zijn leven gaat spelen. Pete (John Thomson, After Hours) is depressief en heeft twee banen om het hoofd nog enigszins boven water te houden. Zijn vrouw Jenny (Fay Ripley, Reggie Perrin) heeft een parttime baan waar ze niet erg tevreden mee is. De opvoeding van de kinderen en de zichtbare afwezigheid van Pete door zijn depressiviteit laten zich voelen. De aimabele David is in een ijskoude relatie belandt en wordt geconfronteerd met een rechtszaak omdat hij gefraudeerd heeft op zijn werk. Karen, de ex van Adam, staat voor een kruispunt in haar carrière en heeft zich al die jaren daarnaast gericht op de opvoeding van haar twee dochters. Waar David de weg naar beneden lijkt in te slaan gaat zij langzaam omhoog. Zeker als er ook nieuwe, maar gecompliceerde, liefde voor haar in het vooruitzicht is.

Cold Feet
© ITV1

Cold Feet is geen Cold Feet als het verhaal nog iets complexer is dan bovenstaande. Zo blijkt de vader van Angela, Eddie Zubayr (Art Malik, Borgia), een rijke zakenman die interessant is voor de zaken van David. Om het echt complex te maken valt Eddie als een blok voor Karen. De zoon van Adam krijgt een vluchtige relatie met een van de dochters van Karen en David. Daarna blijkt echter dat de echte liefde voor hem niet ver weg is. Pete, tenslotte, komt in een bizarre situatie terecht door een oudere man die hij verzorgt. Het zijn maar een paar voorbeelden van de secundaire verhaallijnen die Cold Feet zo sterk maken.

Gelukkig is er al een volgende serie aangekondigd, want dit roept om meer.

Cold Feet is en blijft geweldig door de magie en intensiteit tussen de hoofdrolspelers. De vriendschap tussen de verschillende karakters voelt levensecht. Er is door de maker slim ingespeeld op uiteenlopende rollen zodat iedereen zich wel met iemand kan identificeren. Zoals jup, depressieve arbeider, charmeur, sterke carrière vrouwen, de twijfelende gekwetste vrouw en de rol van ouder vanuit die verschillende milieus. Het zit er allemaal in. De serie heeft daarnaast nog een erg sterke troef in handen. De serie ontwijkt geen enkel zwaar thema, maar weet dit op zo'n luchtige manier te doen dat er geen enkele kijker zal afhaken omdat het te zwaar wordt. Cold Feet is drama met een brede humoristische rand. De macht van de lach is er altijd, terwijl er regelmatig reden is om te huilen. Gelukkig is er al een volgende serie aangekondigd, want dit roept om meer.
Volg Cold Feet
Episode 6
Episode 6