5
Bartwin v/d Pols geeft "Cleverman - Eerste aflevering" een 5.
Geschreven door Bartwin v/d Pols op 13 juni 2016.
2
2

Cleverman - Eerste aflevering

In de nabije toekomst leeft naast de mensen een groep wezens van mythologische afkomst die de Harigen worden genoemd. Naast hun harige uiterlijk zijn deze wezens ook veel sterker dan de gemiddelde mens en daarom probeert men de leefwerelden van mensen en Harigen strikt gescheiden te houden. Volgens de Aboriginals stammen de Harigen af van een spirituele plek die de Dreaming wordt genoemd. De Cleverman is de verbindingspersoon tussen de Dreaming en de echte wereld.

Naast de inspanningen om beide partijen gescheiden te houden, spelen er allerlei belangen tussen de mensen en de Harigen. De politiek wil liever de scheiding houden maar tegelijk zijn er ook groeperingen die juist de verbinding op zoeken. Als een arrestatie van illegale Harigen in de mensenzone heftig escaleert, beginnen de voor-en tegenstanders elkaar steeds nadrukkelijker op te zoeken…

Cleverman
© Sundance

De serie Cleverman komt van Sundance Channel dat bekend staat om series die wat afwijken van de standaard. Series die hoge waarderingen hebben behaald, bijvoorbeeld Rectify, The Honorable Woman en Top of the Lake, maar tegelijkertijd ook wat investering vragen van de kijker. Cleverman past daarmee precies in het profiel: hoewel het een sci-fi/fantasyachtig verhaal betreft, maakt de serie aanspraak op zware vraagstukken als immigranten problematiek, discriminatie en bestaanswaarde. Tegelijkertijd moet de kijker wel geïntrigeerd raken door het verhaal en het niveau van de acteurs. En helaas wil het op dit vlak in deze eerste aflevering niet vlotten.

Cleverman wil een spannend verhaal koppelen aan zware maatschappelijke vraagstukken

Want naast de investering die de kijker moet maken om mee te gaan in de mythische wereld van de Harigen worden er ook veel verhaallijnen opgezet waardoor het verhaal nooit echt goed op gang komt. Hierbij wordt de serie niet geholpen door het niveauverschil van de acteurs. Hoofdrolspeler Hunter Page-Lochard lijkt bijvoorbeeld perfect gecast voor zijn rol als getergde Koen West terwijl Rob Collins die zijn halfbroer Waruu West speelt niet veel meer lijkt te kunnen dan boos rond lopen. En dat terwijl zij in deze eerste aflevering steeds nadrukkelijker de kern lijken te vormen van Cleverman. Daaromheen is er nog sprake van politieke intrige, de rol van de media, inmenging via wazige spirituele aanroepingen en leiderschapsperikelen.

Kortom, Cleverman wil een spannend fantasy verhaal koppelen aan zware maatschappelijke vraagstukken. Tegelijkertijd ligt de koppeling tussen de echte problematiek van de Aboriginals als onderdrukte bevolkingsgroep er zo dik bovenop dat je als kijker bijna afvraagt waarom men nog zo moeilijk doet met al die haarplakkerij en mythische verwijzingen. Daarbij wordt een rauw en aards beeld gegeven van de toekomstige wereld, in de stijl van film District 9. Een film die overigens een soortgelijke thematiek wilde adresseren als Cleverman.

Het zou zo maar kunnen dat in de lijn van de eerder genoemde series van Sundance Channel ook Cleverman een laatbloeier is. Maar op basis van deze eerste aflevering, en met de wetenschap dat er nog maar vijf afleveringen volgen, lijkt dat voor nu onrealistisch.
Volg Cleverman
Borrowed Time
Borrowed Time