Henk Vernout geeft "The Chilling Adventures of Sabrina - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Henk Vernout op 28 Oktober 2018.
1
1

The Chilling Adventures of Sabrina - Eerste aflevering

Hail Satan – Zelda

Veel, heel veel werd er vooraf geschreven over deze ‘nieuwe’ Netflix-original. Een reboot van een hele bekende serie van vroeger: Sabrina the Teenage Witch. Is het Netflix gelukt deze serie succesvol opnieuw te maken? Wat is het precies voor serie? En nog veel belangrijker; moeten we onze agenda vrijmaken om het te bingewatchen?

The Chilling Adventures of Sabrina kan qua gevoel en uitstraling het beste omschreven worden als een mix tussen Riverdale en Stranger Things. (Niet gek, aangezien de makers van Riverdale hier ook aan hebben gewerkt.) Het gaat over Sabrina Spellman (Kiernan Shipka, Mad Men), een half-heks, half-mens die allerlei obstakels moet zien te overleven. Die ‘obstakels’ komen in de eerste aflevering nog niet lekker uit de verf.

Chilling Adventures of Sabrina

Maar eerst naar de acteurs. Kiernan zet een prima prestatie neer als de zelfstandige jonge Sabrina, die wil opkomen voor alles en iedereen, maar aan de andere kant zichzelf nooit helemaal kan prijsgeven. Maar de echte uitblinkers in deze eerste aflevering zijn de door Miranda Otto (Homeland) gespeelde Zelda Spellman en Madam Satan, gespeeld door Michelle Gomez (Doctor Who). Beide vrouwen zetten geweldige prestaties neer. Ik kon niet wachten tot ze weer op m’n beeldscherm verschenen. Met goede timing, perfecte mimiek en vlijmscherpe snelheid spelen ze deze rollen uitmuntend.

De overige acteurs verrassen nog niet. Met name Ross Lynch (Austin & Ally), die het vriendje van Sabrina, Harvey Kinkle, speelt valt erg tegen. Het lijkt er op alsof hij zijn tekst alleen voorleest. Waar de serie helemaal naar toe gaat, is nog niet erg goed uit de eerste aflevering te halen. Er komt een ‘Dark Baptism’ aan (ja, dit klinkt net zo duister als het is) en er is een onopgeloste moord uit het verleden. Verder hebben we de pestkoppen, de beste vrienden die strijden voor vrouwenrechten (want in Amerika móét er overal een politieke boodschap in) én de mysterieuze huisgenoot. Kortom, daar komt het Riverdale-gehalte flink aan te pas.

Er wordt tijdens deze aflevering ook veel gebruik gemaakt van een bepaalde cameratechniek waarbij de zijkanten van het scherm wazig gemaakt worden. Meestal wordt dit toegepast in droomscènes, maar hier lijkt dit gewoon een stijlkeuze. Wat mij betreft leidde dit erg af, waardoor die stijlkeuze niet goed te verantwoorden valt. Tot slot is het horror-gehalte nog niet van een hoog niveau. De ‘oh-er-staat-iemand-ineens-achter-me’-momenten zíjn er wel, maar die zijn helaas nogal voorspelbaar.

Chilling Adventures of Sabrina

Al met al viel deze eerste aflevering van The Chilling Adventures of Sabrina me een beetje tegen. Lees goed; de eerste aflevering. Deze recensie gaat alleen over de eerste aflevering. Maar klein tipje van de sluier; het wordt véél beter. Dus ja, ga bingewatchen, maar stel jezelf er wel op in dat je even door de eerste aflevering heen moet komen.

Voor nu: Een 6,5!
Volg Chilling Adventures of Sabrina
Chapter Thirty-Six: At The Mountains Of Madness