8
Jessica Dillema geeft "Chicago PD - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Jessica Dillema op 10 januari 2014.
1
0

Chicago PD - Eerste aflevering

Als fan van Chicago Fire was ik natuurlijk erg benieuwd naar de spin-off Chicago PD. Vaak wordt bij een spin-off de vraag gesteld of je de serie wel kunt kijken zonder de voorganger te hebben gekeken. Hoewel het voor mij lastig is om met zekerheid te zeggen durf ik wel te beweren dat je Chicago PD kunt kijken zonder Chicago Fire gezien te hebben. Chicago Fire kijkers kennen een aantal personages natuurlijk al want in seizoen één kregen we al te maken met sergeant Hank Voight (Jason Beghe) en detective Atonio Dawson (Jon Seda, Treme), en tijdens het tweede seizoen is ook detective Jay Halstead (Jesse Lee Soffer, As the World Turns) geïntroduceerd aan de Chicago Fire kijkers. Echter als je Chicago Fire niet hebt gekeken leer je de personages alsnog goed kennen in Chicago PD zelf. Al raad ik natuurlijk wel aan Chicago Fire ook te gaan kijken, want het is echt een hele goede serie! Chicago Fire was voor mij een grote verrassing en ik denk dat dit net zo goed gaat gelden voor Chicago PD. Na de eerste aflevering ben ik in elk geval al erg enthousiast. Dick Wolf (bedenker van onder andere Chicago Fire en Law & Order) heeft weer goed werk geleverd.

Chicago PD draait om het politiebureau uit District 21 in Chicago. Je kunt in elke aflevering een nieuwe gebeurtenis verwachten met daarbij voor elk personage een grotere verhaallijn die door alle afleveringen heen loopt. Het zal geen brave politieserie zijn, geweld wordt niet geschuwd en ze starten het seizoen al goed met een afgehakt hoofd in de eerste aflevering. Gezien de grote hoeveelheid aan hoofdpersonen ga ik ze niet allemaal bespreken, ik hou het bij de personages die mij het belangrijkst lijken in de serie. Aan het hoofd van de inlichtingendienst zien we Hank Voight, een man voor wie een grens niet het eindpunt is. Wanneer hij denkt dat die grens overschreden moet worden, dan doet hij dat. Voight is een man waarbij het lastig te bepalen is of hij je vriend of juist je vijand is.

Naast Voight staat Antonio Dawson, voor Chicago Fire kijkers beter bekend als de broer van Gabriella Dawson (Monica Raymund). Leuk feit is dat een spin-off serie zoals Chicago PD makkelijk kan overlappen met Chicago Fire. Zo is dus ook al door Dick Wolf toegezegd dat Monica Raymund vaker te zien zal zijn in Chicago PD en zagen we naast haar ook al de personages Herrmann (David Eigenberg, Chicago Fire) en Leslie Shay (Lauren German, Chicago Fire) een gastrol spelen in de eerste aflevering. Ook zal dit andersom voor blijven komen en dit moedig ik als kijker toe. In Chicago Fire leerden we detective Jay Halstead kennen en kwamen we er uiteindelijk achter dat hij undercover bleek te zijn. Ik was erg enthousiast om deze oud-As the World Turns-gediende te zien in Chicago Fire, want Jesse Lee Soffer is niet alleen een leuke man, maar ook nog een hele goede acteur waar we in de toekomst vast meer gaan zien. Mede door hem keek ik nog eens extra veel uit naar de première van Chicago PD.

Ook het personage van de detective met een mysterieus verleden waarin Voight een rol heeft gespeeld, detective Erin Lindsay, wordt gespeeld door een actrice waar ik al tijden heel enthousiast over ben, namelijk Sophia Bush. Ze speelde één van de hoofdrollen in One Tree Hill en ik mis die serie nog steeds. Wel was ik bang dat ik haar voor eeuwig zou zien als Brooke Davis, maar net als haar tegenspeelster Hilarie Burton (One Tree Hill) bewees in White Collar, bewijst ook Sophia dat zij elke rol kan spelen. Een ander bekend gezicht is Archie Kao, die we natuurlijk kennen van zijn rol in Crime Scene Investigation. In Chicago PD kunnen wij zijn personage Sheldon Jin vinden op de afdeling met technische snufjes. Andere rollen in de serie worden gespeeld door Marina Squerciati, Laroyce Hawkins (ook al te zien geweest in Chicago Fire), Patrick John Flueger (The 4400) en Elias Koteas (The Killing).

De eerste aflevering, die centreert rond een drugsdealer, is enerverend en je wordt er meteen ingezogen. Tijd om na te denken heb je niet echt. Er worden al snel vele verhaallijnen uitgezet, dus je weet dat je nog veel te wachten staat in de rest van het seizoen. Laten we hopen dat Chicago PD een langer leven beschoren is dan Ironside, de serie die afgelopen herfst op hetzelfde tijdstip op NBC uitgezonden werd als dat Chicago PD nu uitgezonden wordt en helaas al na drie afleveringen werd gecanceld. Hoewel je het al wist als je de promo’s hebt bekeken eindigt de eerste aflevering met een enorm spannende cliffhanger waardoor je uitkijkt naar de volgende aflevering. Persoonlijk ben ik op dit moment het meest benieuwd naar het verhaal achter detective Erin Lindsay. Wat is er in haar verleden gebeurd en wat heeft Voight precies gedaan waardoor hij nu haar grote held is? Op naar volgende week, ik kan niet wachten!
Volg Chicago PD
Somos Uno
Somos Uno