Helgoned geeft "Chicago PD - Seizoen 9 (DVD)" een 8.5.
Geschreven door Helgoned op 19 april 2023.
2
0

Chicago PD - Seizoen 9 (DVD)

Een heerlijk spannend seizoen van Chicago PD. De serie overtuigt jaar op jaar, maar krijgt deze keer een eenvoudige dvd uitgave.

Al weer het negende seizoen van de Chicago PD, opnieuw een uiterst succesvol onderdeel van een franchise voor producent Dick Wolf (naast Law & Order en FBI). Vanaf 2014 kunnen we genieten van de nietsontziende politiesergeant Henry “Hank” Voight (Jason Beghe, Californication) die de misdaad bestrijdt met onorthodoxe methodes die vaak (net als overigens de misdaad zelf) het daglicht niet kunnen verdragen. Ondanks zijn tekortkomingen krijg je als kijker toch sympathie voor hem, Hank heeft hart voor zijn team en is keihard voor de tegenstanders in één van de meest gewelddadige steden van Amerika.

Zijn team bestaat uit rechercheurs Jay Halstead (Jesse Lee Soffer, As the World Turns) en Hailey Upton (Tracy Spiridakos, Revolution), agenten Adam Ruzek (Patrick John Flueger, The 4400), Kevin Atwater (LaRoyce Hawkins, South Side) en Kim Burges (Marina Squerciati, Gossip Girl) en trouwe administratief specialiste sergeant Trudy Platt (Amy Morton, Boss).

Chicago PD
© NBC

Dit seizoen begint met Kim Burgess die vecht voor haar leven na het dramatische einde van haar ontvoering. Hank Voight en Hailey Upton speelden een cruciale rol in het vinden van Burgess en dankzij hen ligt Burgess nu in Chicago Med in plaats van op het kerkhof. De prijs die zij moeten betalen voor hun acties blijft echter een groot deel van het seizoen boven de gebeurtenissen hangen. Dat is weer een heerlijk zwaard van Damocles waar de serie zo bekend om staat.

Een prachtig seizoen eindigt weer met een explosief einde.

Naast de gebruikelijke misdaden waar het team zich op stort komt in de tweede helft van het seizoen een ander groot obstakel opduiken. Los Temidos is een gewelddadige bende die de straten van Chicago teistert. Voight besluit om Anna Avalos (Carmela Zumbado, You) te laten infiltreren in deze bende, maar dat betekent naast informatie uit de eerste hand ook grote spanningen en vreselijke dilemma’s voor Hank Voight. De vraag is of hij de juiste antwoorden op deze dilemma’s vindt of dat hij keihard zijn eigen gang blijft gaan. Heerlijke situaties, veel spanning en persoonlijk drama. Een prachtig seizoen eindigt weer met een explosief einde.

Dit negende seizoen was vanaf juni 2022 te zien op Fox Nederland en verscheen in november 2022 op dvd in Nederland. De 22 afleveringen zijn op vijf schijfjes geperst en duren in totaal 882 minuten. De afleveringen zijn beschikbaar in Engels, Frans en Duits gesproken versie en kennen naast Nederlandse ook ondertiteling in die drie talen. Er zijn helaas geen extra’s zoals bij vorige seizoenen bijvoorbeeld crossover afleveringen met de andere series van Dick Wolf. Daarmee krijgt dit sterk seizoen geen fraaie bekroning. Wel is deze uitgave een mooie manier om alle afleveringen weer eens te bekijken, terwijl seizoen 10 vanaf maart 2023 te zien is op Fox Nederland.
Volg Chicago PD
Somos Uno
Somos Uno