8
Helgoned geeft "Chicago PD - Seizoen 5 (DVD)" een 8.
Geschreven door Helgoned op 4 februari 2019.
1
0

Chicago PD - Seizoen 5 (DVD)

Chicago PD is een realistische politieserie met actie en inhoud. In dit seizoen komt dat realisme duidelijk aan bod. De politie in Chicago heeft het niet gemakkelijk de afgelopen jaren, er zijn diverse beschuldigingen van overdadig geweld en van racisme binnen het korps. Dat thema wordt meteen in de eerste aflevering al aangesneden als Jay Halstead (Jesse Lee Soffer, As the World Turns) bij een schietincident per ongeluk een jong zwart meisje doodschiet. Gemeenteraadslid Ray Price (Wendell Pierce, Suits) is op jacht naar de scalp van Halstead en het team komt onder druk te staan.

[image-24563]

Erin Lindsey (Sophia Bush, Law & Order: Special Victims Unit) heeft na vier seizoenen afscheid genomen van de serie. De manier waarop dat in de eerste aflevering gebeurt, vond ik wel erg abrupt. Ze is al vertrokken naar New York als de aflevering start en haar collega’s staan heel kort stil bij haar vertrek. Hailey Upton (Tracy Spiridakos, Revolution), een personage dat in seizoen 4 al zo nu en dan voorbijkwam, vult de plek van Lindsey al snel in. We zien bij de start van het seizoen dat detective Antonio Dawson (gespeeld door Jon Seda, The Pacific) weer terug is in de serie, nadat zijn eigen serie Chicago Justice werd stopgezet na slechts 13 afleveringen.

Dit seizoen bevat genoeg spanning en drama om vaak op het puntje van je stoel te blijven kijken.

Dit seizoen bevat genoeg spanning en drama om vaak op het puntje van je stoel te blijven kijken. Meth-laboratoria, kindersmokkel, terroristische aanslagen en een reeks inbraken waarbij een politie-agent als mogelijke dader in beeld komt. Vanaf de start van de serie delen sergeant Hank Voight (Jason Beghe, Californication) en undercover detective Alvin Olinsky (Elias Koteas, Combat Hospital) een groot geheim. Dit seizoen komt de waarheid wel heel dichtbij als agent Adam Ruzek (Patrick John Flueger, the 4400) gechanteerd wordt om Hank Voight ten val te brengen. Het is duidelijk dat Voight en Olinsky moeten knokken om hun vege lijf te redden. Dat leidt tot een zenuwslopende finale van het seizoen met een verrassend dramatisch slot.

Chicago PD
© NBC

De Nederlandse dvd-set heeft net als de vorige uitgaven een prima beeldkwaliteit en de ondertiteling is helder en goed geplaatst. Waar ik zelf blij mee ben, is dat Universal de titels van alle afleveringen op de binnenkant van de hoes heeft opgenomen, met een korte Engelstalige beschrijving van de inhoud. De extra’s zijn beperkt, er is slechts één andere aflevering uit de Chicago-familie opgenomen. Op het vijfde schijfje bevindt zich de Chicago Fire cross-over aflevering ‘Hiding not Seeking’. Dit is de dertiende aflevering uit seizoen 6 van Chicago Fire, waarin de gezamenlijke operatie van de departementen om een bommenlegger te ontmaskeren wordt afgerond. Deze operatie startte in de honderdste aflevering van Chicago PD ‘Profiles’. De extra’s zijn dus zeer beperkt.
Volg Chicago PD
Somos Uno
Somos Uno