7.5
anonymous geeft "Chicago PD - Seizoen 5" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 26 Mei 2018.
2
0

Chicago PD - Seizoen 5

Vanaf het moment dat bekend werd dat Sophia Bush stopte met het vertolken van de rol van detective Erin Lindsay had ik mijn twijfels over het nieuwe seizoen van Chicago PD. Bush was in mijn ogen een van de actrices die de serie droegen. Desalniettemin is seizoen vijf van Chicago PD absoluut het kijken waard.

In de eerste instantie keek ik helemaal niet uit naar het nieuwe seizoen van Chicago PD. Twee van mijn favoriete karakters, Erin Lindsay en Antonio Dawson (Jon Seda, Treme) zaten niet meer in de serie. Antonio Dawson maakte in seizoen vier de overstap van detective naar onderzoeker van het Openbaar Ministerie en schitterde daarom in Chicago Justice. Gelukkig was er ‘goed’ nieuws, want vorig jaar mei werd bekend dat Chicago Justice geen nieuw seizoen kreeg en Antonio Dawson daarom weer te zien is in Chicago PD.

De makers doen er alles aan om het gemis van Erin Lindsay in seizoen vijf niet te groot te maken. De overgang ging in mijn ogen soepel aangezien karakters het af en toe nog wel over de agente hadden. De kijker had niet lang de tijd om erbij stil te staan dat Bush niet meer in de serie zat, want de makers startten het seizoen meteen met een paar afleveringen om u tegen te zeggen.

Aflevering één snijdt een controversieel onderwerp aan dat meermaals op de politieke agenda verschijnt in Amerika. In die aflevering, die heel toepasselijk controversy heet, is te zien dat detective Jay (Jesse Lee Soffer, As the World Turns) per ongeluk een jong Afro-Amerikaans meisje neerschiet en de Afro-Amerikaanse gemeenschap eist dat Jay ontslagen wordt. De aflevering daarop behandelt een terroristische aanslag. In beide afleveringen worden de onderwerpen voorzichtig aangesneden en respectvol in beeld gebracht. De afleveringen die hierop volgen zijn net zo zenuwslopend en emotioneel als de eerste afleveringen.

Wie dacht dat het nieuwe seizoen niet meer genoeg girlpower zou hebben, heeft het mis. De vervanger van Erin Lindsay, Hailey Upton (Tracy Spiridakos, Revolution), is niet op haar mondje gevallen en staat zeker haar mannetje. Samen met Kim Burgess (Marina Squerciati, It’s complicated) en Trudy Platt ( Amy Morton, Blue Bloods) zijn de vrouwen goed vertegenwoordigd. Tevens verdient de serie een pluim voor de manier waarop ze hun honderdste aflevering vierden: de cross-over-aflevering met Chicago Fire zat goed in elkaar en was continu spannend.

Gedurende het hele seizoen weten de makers met spannende afleveringen op de proppen te komen en staat het verleden en de -soms dubieuze - handelswijze van Hank Voight (Jason Beghe, Californication) wederom centraal. Met zenuwslopende ontvoeringen, corrupte agenten en grote misverstanden is ook het vijfde seizoen van Chicago PD het kijken waard. De laatste aflevering van seizoen vijf heb ik met open mond gekeken. Wel vaker wist Chicago PD me (on)aangenaam te verrassen en daar blijven de makers mee doorgaan. Ik kijk uit naar het volgende seizoen!
Volg Chicago PD
Somos Uno
Somos Uno