7.5
Helgoned geeft "Chicago PD - Seizoen 3 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Helgoned op 2 februari 2017.
3
0

Chicago PD - Seizoen 3 (DVD)

Het derde seizoen van Chicago P.D. alweer. Wie had gedacht dat er spin-off zou komen rond agent Hank Voight (Jason Beghe, Californication)? In het eerste seizoen van Chicago Fire was hij namelijk een gewelddadige en corrupte agent met een duister verleden. Uiteindelijk belandt hij zelfs achter de tralies, vooral vanwege zijn vergaande acties om zijn zoon Justin te beschermen. Gelukkig zijn de scherpe kanten van zijn karakter er zeker nog niet af in deze serie. Hank Voight is het hoofd van het 21e district bestaande uit geüniformeerde agenten en een aantal rechercheurs voor de zwaardere zaken. Hij zoekt nog steeds de grenzen van de wet op bij het bestrijden van de misdaad en gaat daar in sommige gevallen ook ruimschoots overheen. Als zijn team of zijn familie wordt geraakt, dan is hij vaak niet te stoppen.

Chicago PD
© NBC

De belangrijkste leden van het team zijn de ervaren undercoveragent Alvin Olinsky (Elias Koteas, The Killing), de tegenpool van Hank; detective Antonio Dawson (Jon Seda, Homicide: Life on the Street) en detective Erin Lindsay (Sophia Bush, One Tree Hill) met een wild verleden, maar door Hank op het rechte spoor gezet. Verder zijn er verschillende andere kleurrijke personages. Deze hebben soms familiebanden met hoofdrolspelers uit Chicago Fire of Chicago Med, soms zijn het ook liefdesrelaties. Er wordt meestal geen nadruk op gelegd in de verhalen, dus je kunt de series redelijk los van elkaar zien.

Chicago PD
© NBC

Dit derde seizoen ligt de nadruk meer op de ontwikkeling van de karakters.

Dit derde seizoen ligt de nadruk meer op de ontwikkeling van de karakters. Weduwnaar Hank Voight probeert ten eerste Erin Lindsay in het gareel te krijgen. Daarnaast is zijn zoon inmiddels vader geworden, maar komt hij steeds weer in de problemen. Alvin Olinsky heeft huwelijksproblemen en ontdekt dat hij mogelijk een dochter heeft waar hij het bestaan nooit van heeft geweten. Er raken agenten gewond, er bloeien liefdes op en verlovingen worden aangegaan en verbroken. Dat staat nog los van de soms schrijnende zaken waar het team mee te maken krijgt, Chicago blijft een probleemstad met beruchte achterstandswijken.

De serie is realistisch en soms ook hard, beelden van de gruwelijke gevolgen van de misdaden worden niet geschuwd.

De serie is realistisch en soms ook hard, beelden van de gruwelijke gevolgen van de misdaden worden niet geschuwd. De serie wordt ook opgenomen in Chicago zelf, dat zorgt voor de levensechtheid van de serie. De karakters zijn niet eendimensionaal; iedereen heeft mooie en minder mooie karaktertrekken. Dat maakt de serie ook geloofwaardig. Natuurlijk blijft Hank Voight met zijn acties steeds langs de afgrond lopen, hij grijpt consequent keihard in. De resultaten van het team bij het oplossen van misdaden zijn goed, maar dit seizoen is het de vraag of zijn superieuren niet gaan ingrijpen om escalatie te voorkomen.

Sommige karakters kwamen mij bekend voor. De baliemedewerker Trudy Platt (Amy Morton, Boss) lijkt een kopie van Jablonski en het karakter Alvin Olinsky deed mij sterk denken aan het personage Belker uit de jaren tachtig serie Hill Street Blues. Naast die persoonlijke connectie, is er ook een geografische connectie. Het politiebureau is namelijk hetzelfde oud-politiekantoor in Chicago dat ook gebruikt werd voor de serie Hill Street Blues. Dit derde seizoen zijn er sterke gastacteurs, zo zien we Richard Thomas (The Americans) en Carl Weathers (uit de Rocky films) terug. Die laatste acteur speelt mee in de aflevering Justice, een pilot voor de derde spin-off Chicago Justice, deze gaat in maart 2017 in première.

De dvd-uitgave bevat alle 23 afleveringen en drie crossover-afleveringen. Dat zijn natuurlijk een aflevering uit het vierde seizoen van Chicago Fire en een aflevering uit het eerste seizoen van Chicago Med, beiden uit januari 2016. Leuk is dat ook de crossover-aflevering “Nationwide Manhunt” uit het 17e seizoen van Law & Order: Special Victims Unit is bijgevoegd. Verder zijn er filmpjes over het maken van de afleveringen opgenomen, deze zijn meestal kort maar krachtig. Tenslotte is er een glossy boekje bijgevoegd met een beschrijving van andere Universal televisieseries op dvd. Een sterk seizoen van Chicago P.D. en de Nederlandse dvd-uitgave is daarom dan ook een aanrader.
Volg Chicago PD
Somos Uno
Somos Uno