9
anonymous geeft "Chicago Fire - Seizoen 3" een 9.
Geschreven door anonymous op 23 juni 2015.
1
0

Chicago Fire - Seizoen 3

Welkom in Firehouse 51, het thuishonk van Engine 51, Truck 81, Squad 3, Ambulance 61 en Battalion 25. Na de cliffhanger van seizoen twee ontvang ik dit seizoen met open armen, want wat duurde dat wachten lang. Natuurlijk wilde ik antwoord op die ene prangende vraag: heeft iedereen de explosie overleefd? Dat de grote baas zelf het zou overleven dat was duidelijk, maar de rest van de kazerne was aanwezig in het appartementencomplex op het moment dat het ontplofte. Mondjesmaat kwam er, al voor het begin van het seizoen, informatie naar buiten, dus een paar mensen kon ik van mijn mogelijke slachtofferlijstje schrappen. Op het moment dat seizoen drie begint en de rook optrekt wordt duidelijk dat niet iedereen deze explosie heeft overleefd. Wie dat is/zijn ga ik natuurlijk niet verraden.

Na de schok van de eerste aflevering, is het een kwestie van de draad, of de brandslag, weer oppakken en doorgaan. Toch is dat voor niet iedereen even gemakkelijk. Hoe ga je om met de dood van je collega. Soms is een herdenkingsdienst, een badge in de galerij van overleden collega's en een borrel in Molly's niet genoeg. De eerste paar afleveringen staan dus in het teken van het verlies en in mijn ogen duurt dat net iets te lang. Chicago Fire staat immers voor actie, gevaar, heftige ongevallen en enorme uitslaande branden. Gelukkig herpakt de serie zich snel en wordt het een spektakel. De ene na de andere ramp voltrekt zich en al snel zit iedereen weer in reddingsmodus. Toch heeft dit seizoen niet alleen maar actie, ook wordt ingegaan op het dagelijks leven van de brandweermensen en het ambulancepersoneel.

Chicago Fire is een serie die verslavend is, die spektakel levert en die bij tijd en wijle erg dramatisch kan zijn. Ik heb alle karakters van Chicago Fire in mijn hart gesloten. Wat ik erg leuk vond in dit seizoen is dat er dieper wordt ingegaan op het leven van Wallace Boden (Eamonn Walker, Oz), de chief van de brandweerkazerne. Met zijn donkere stem en puppy-ogen weet hij me altijd weer te betoveren. In seizoen drie wordt er helaas afscheid genomen van een aantal karakters, maar leer je daarentegen ook weer nieuwe mensen kennen. En ook die, al duurt het soms een tijd, sluit je weer in je hart. Naarmate de seizoenen vorderen, merk ik dat de special effects beter worden. Er wordt groots uitgepakt met een aantal flinke ongevallen en zelfs een gecrashte helikopter wordt niet geschuwd.

Zoals ook in het tweede seizoen, kent seizoen drie weer een aantal cross-overs. Een aflevering van Chicago Fire wordt dan verdeeld over twee, of drie series. In seizoen drie zit er een cross-over met Chicago P.D, samen met Law&Orders: Special Victims Unit. Een andere cross-over is aflevering negentien, dit is meteen de pilot van Chicago Med, na Chicago P.D. de tweede Spin-off van Chicago Fire. In deze aflevering leren we de mensen achter het ziekenhuis kennen, maar buiten dat alles om is deze aflevering, voor mij, de beste uit het hele derde seizoen. Ik heb op het puntje van mijn stoel gezeten. Deze aflevering laat zien dat een brandweerman niet alleen brandjes kan blussen maar vooral ook levens kan redden door zijn eigen leven op het spel te zetten. Als elke aflevering van Chicago Fire zo zou zijn als aflevering negentien, dan zou dit seizoen van mij een dikke tien krijgen.

Als, zeg ik nadrukkelijk, want ook al is Chicago Fire een geweldige serie en doet Dick Wolf ( executive producer van onder andere Miami Vice) erg zijn best, het is het soms net niet. Chicago Fire wordt dan te traag en wijkt teveel af van waar het eigenlijk om draait. Brandweermannen die bijklussen in een stripclub is zo'n voorbeeld. Als het nu nog om controle op brandveiligheid ging, dan zou ik het kunnen begrijpen. Desalniettemin krijgt het derde seizoen van Chicago fire van mij toch een 9. Dit vooral om aflevering negentien, om de verbeterde special effects, de geweldige beelden en de goede visagie. Ik wacht met spanning af op seizoen vier, dat zal medio november 2015 uitgezonden worden op NBC. In Nederland zendt FoxNL de serie elke woensdagavond uit.
Volg Chicago Fire
All the Dark
All the Dark