5
Helgoned geeft "Chicago Justice - Eerste aflevering" een 5.
Geschreven door Helgoned op 17 Maart 2017.
1
0

Chicago Justice - Eerste aflevering

Er werd al enige tijd over gesproken, maar op 1 maart 2017 ging dan eindelijk Chicago Justice in première. Deze derde spin off van Chicago Fire gaat over de aanklagers en detectives van het Openbaar Ministerie van Cook County. We volgen de hoofdpersonen in de rechtszaal, op de straten van Chicago en in de samenwerking met hun collega’s van brandweer, politie en het ziekenhuis. Ze staan constant in het brandpunt van de belangstelling en moeten hun taken zo objectief mogelijk uitvoeren, ondanks dat het wel eens indruist tegen de belangen van hun collega’s.

De eerste aflevering “Fake” is een aflevering die begint bij de aflevering “Deathtrap” van Chicago Fire en dan via “Emotional Proximity” van Chicago P.D. uiteindelijk op de burelen van het Openbaar Ministerie belandt. Assistent aanklager Peter Stone (Philip Winchester, Strike Back) en detective Antonio Dawson (Jon Seda, Treme) vervolgen de verdachte van de brand in een opslagloods waar diverse slachtoffers zijn gevallen. Als de bekentenis van de verdachte ongeldig wordt verklaard, moeten de aanklagers op zoek naar meer bewijs.

De gezichten van Stone en Dawson zijn al bekend bij de kijkers naar de Chicago series. Stone was een personage uit Chicago P.D. en Dawson begon in Chicago Fire, stapte over naar Chicago P.D. en de kijker kan hem nu volgen in deze nieuwe serie. De beide mannen worden terzijde gestaan door detective Laura nagel (Joelle Carter, Justified), en assistent aanklager Anna Valdez (gespeeld door de jonge actrice Monica Barbaro). Hun baas is Mark Jefferies en wordt vertolkt door de ervaren Carl Weathers (Street Justice).

Chicago Justice
© NBC

De vraag is natuurlijk: wat voegt deze serie toe? Na het zien van de eerste aflevering ben ik geneigd te zeggen: niet veel.

De vraag is natuurlijk: wat voegt deze serie toe? Na het zien van de eerste aflevering ben ik geneigd te zeggen: niet veel. Het voelt ten eerste alsof ik naar een aflevering van Law & Order heb gekeken. In die serie gaat het ook om de aanklagers die verdachten vervolgen en de onderzoekers die hen helpen om de zaak rond te krijgen. De gezichten zijn anders, maar de verhaalopbouw is gelijk. Ten tweede wordt er heel veel gepraat in de serie en is er bijzonder weinig actie. Nu kan het zijn dat die actie al gebeurd is in de andere Chicago series, maar ik had in ieder geval dan nog wat verbaal vuurwerk verwacht.

[image-67497]

Natuurlijk is het een solide serie, maar gezien de grote televisie-ervaring bij de makers had ik veel meer verwacht. Er is geen enkel nieuw element te vinden in dit rechtbankdrama. Je kunt van de serie ‘Bull’ met Michael Weatherly zeggen wat je wilt, maar de focus op de samenstelling en persoonlijkheden van de juryleden biedt in ieder geval een frisse blik op de zaak. Chicago Justice heeft in deze eerste aflevering geen enkel onderscheidend element te bieden. Het past vast mooi in het rijtje andere series, maar het voelt voor mij helemaal als Law & Order: Chicago. Ten opzichte van die klassieke serie is alleen de stad veranderd.
Volg Chicago Justice
Tycoon
Tycoon