Geschreven door Ron Schoonwater op 12 april 2023.
3
0

Cheaters - Seizoen 1

Vaart, humor, scherpe dialogen, fijn acteerwerk en een vleugje absurditeit kenmerken Cheaters.

Let op: spoilers zijn helaas niet helemaal te voorkomen in deze recensie.

Britse humor zoals die hoort te zijn. Dat zou zomaar de subtitel van Cheaters kunnen zijn. Josh (Joshua McGuire, Anatomy of a Scandal) en Fola (Susan Wokoma, Truth Seekers) ontmoeten elkaar onder ongelukkige omstandigheden op het vliegveld. Die eerste ontmoeting verloopt nogal stroef. Het gevoel om het goed te moeten maken en een flinke sloot alcohol zorgen ervoor dat ze samen in bed eindigen. Na een nacht vol passie wordt op de terugreis besloten dat het om een onenightstand
gaat. Bij thuiskomst blijkt dat echter lastig. Fola is namelijk de nieuwe overbuurvrouw van Josh.

De situatie wordt nog complexer als blijkt dat Fola getrouwd is met Zack (Jack Fox, Sanditon) en Josh een relatie heeft met Esther (Callie Cooke, Wedding Season). Zack en Esther leren elkaar beter kennen en willen graag goede buren worden. Dit maakt het voor Fola en Josh steeds moeilijker om hun gevoelens en hun geheim voor zichzelf te houden. Het zorgt voor hilarische, maar soms ook herkenbare momenten. Feit is namelijk dat Cheaters niet wegloopt voor drama. De relaties van Josh en Fola staan om verschillende redenen onder druk. Dat zorgt voor complexe situaties in de verschillende relaties.

Ondanks dat er voldoende aandacht is voor het drama drijft de hele serie vooral op die grote dikke knipoog, scherpe grappige dialogen en een ongekende vaart.

Soms wordt het verhaal iets teveel overdreven en is het allemaal iets te ver gezocht. De reden waarom Zack en Fola moeilijkheden in hun relatie hebben is daar een goed voorbeeld van. De absurditeit daarvan had voor mij niet gehoeven. Gevolg hiervan is wel dat er een emotioneel verhaal ontstaat in de zoektocht van Fola. Zij komt steeds meer in tweestrijd te staan waar ze voor wil gaan. Dit deel van het verhaal levert weer uitstekende televisie op. Bij Josh en Esther speelt het verleden een grote rol. Een fout die om vergeving vraagt maar eigenlijk een heel ander probleem bloot legt. Alleen willen beide dat niet erkennen.

Naast dit viertal zijn er nog verschillende anderen die zich met de complexe situatie bemoeien. Vrienden, familie en collega's krijgen een rol. Het helpt het verhaal meer diepgang te geven. Zo komen we bijvoorbeeld meer te weten over het verleden van Fola en wordt de reden van de pijn tussen Josh en Esther duidelijker voor het voetlicht gebracht. Ondanks dat er voldoende aandacht is voor het drama die dit oplevert drijft de hele serie vooral op die grote dikke knipoog, scherpe grappige dialogen en een ongekende vaart in het verhaal.

Het acteerwerk is geweldig.

Het acteerwerk is geweldig. De neurotische Josh, de gevoelige Fola, de introverte Zack en de springerige jeugdige Esther worden allen uitstekend neergezet. Datzelfde geldt voor alle personages die om hen heen een rol in het verhaal hebben. Het is wat dat betreft een typisch Britse productie. Datzelfde geldt voor de beeldvoering en de plek waar het zich allemaal afspeelt. In alles ademt dit de Britse klasse die we doorgaans gewend zijn. Liefhebbers van deze producties zitten dus prima bij deze televisieserie.

NPO Plus heeft dit seizoen samengebracht in zes afleveringen van zo'n dertig minuten. Op onze website en bij andere bronnen wordt de serie opgeknipt in achttien sketches. Geen idee of die korte sketches ergens te zien zijn. Persoonlijk heb ik geen behoefte om deze serie in die kort geknipte versie te zien. Het verhaal schreeuwt namelijk om bingewatchen. Zelfs die zes afleveringen zijn wat mij betreft eigenlijk te kort. Cheaters houdt je namelijk van begin tot eind bezig.
Volg Cheaters
Episode 18
Episode 18