8.5
anonymous geeft "Cheat (2019) - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 13 Maart 2020.
4
0

Cheat (2019) - Seizoen 1

Soms is het niet hoogmoed, maar integriteit die voor de val komt. In de Britse serie Cheat is dat precies het geval. Het gaat daarbij om de integriteit van universiteitsdocent Leah Dale (Katherine Kelly, Happy Valley). Bij het nakijken van een essay van Rose ontdekt zij grote verschillen met de kwaliteit van werk dat deze student eerder inleverde. Dit essay kan zij nooit zelf geschreven hebben, is Leahs conclusie. Maar als zij Rose (Molly Windsor, Traces) daarmee confronteert, speelt die de vermoorde onschuld. Ze heeft het werkstuk echt zelf geschreven. Harde bewijzen voor bedrog (‘cheat’) ontbreken, maar Leah besluit desondanks de procedure te volgen die voor dit soort gevallen in het leven is geroepen: ze legt de kwestie voor aan een commissie die na een stevig gesprek Rose moet vrijpleiten of schorsen.

Rose blijkt echter niet alleen uitstekend te kunnen liegen, ook stalken gaat haar meer dan goed af. Zo begint voor Leah een periode vol twijfel, onzekerheid en uiteindelijk van angst. Rose dringt langzaam maar zeker haar leven, en dat van haar man Adam (Tom Goodman-Hill, Mr. Selfridge), binnen en begint hen op een uiterst sluwe manier te manipuleren. Spullen verdwijnen bijvoorbeeld op onverklaarbare wijze, zoals de kat Betsy en Leahs verlovingsring. Steeds lijkt Rose aan de verdwijning schuldig te zijn, maar die weet even zo vaak verbluffend handig de dans te ontspringen. Het is om gek van te worden en dat gevoel bekruipt Leah op den duur ook steeds meer. Beeldt zij zich dan toch alles in en is zij bezig gek te worden?

Het is echter Adam die ervaart dat Rose inderdaad een doortrapte dame is. Als hij op een avond alleen thuis is, laat hij zich kinderlijk eenvoudig inpakken door haar charmes en dat blijkt een dag later grote consequenties te hebben. Daarmee komt aan alle twijfels een eind: Rose zint op wraak en daarbij is niets haar te min. Wraak op Leah, die haar van fraude heeft beschuldigd. Maar gaandeweg wordt duidelijk dat de wraak van Rose op iemand anders is gericht.

Door deze verhaallijn lopen nog een paar andere ‘lijntjes’. De kinderwens van Leah en Adam bijvoorbeeld. Hoewel, het is met name Adam die graag kinderen wil hebben. Voor Leah hoeft gezinsuitbreiding niet zo nodig en dat brengt een bepaalde spanning in hun relatie te weeg, zeker als onderzoek uitwijst dat Adam niet in staat is kinderen te verwekken. Een andere verhaallijn is die van Leahs vaste aanstelling op de universiteit. Daar is haar veel aan gelegen, al was het alleen al omdat haar vader ooit een bijzonder gewaardeerd docent aan diezelfde universiteit was. Daarom kan zij juist nu geen ‘gedoe’ hebben.

Scenarioschrijver en productieteam laten zien hoe je met eenvoudige middelen een prima resultaat kunt boeken. Want het verhaal is in wezen van grote eenvoud: een puber wordt betrapt op ‘valsheid in geschrifte’ – in de universiteitswereld zoveel als een doodzonde – en neemt wraak door handig gebruik te maken van haar aantrekkelijke uiterlijk. Daarbij speelt de muziek als indicator van dramatische gebeurtenissen een belangrijke rol. Verder moeten in dit verband nog de flash forwards genoemd worden aan het begin en eind van de eerste aflevering. Veel wil ik daarover niet kwijt – dat zou tot spoilers leiden – maar ze maken in ieder geval duidelijk dat het verhaal op een bijzonder dramatische manier eindigt.

Dit alles wil echter niet zeggen dat de kijker met een plat verhaal wordt geconfronteerd. Integendeel! Er is voldoende psychologie om de gebeurtenissen een hoog realiteitsgehalte te geven. Ik benoemde al de kinderwensperikelen. Die zorgen onder meer voor een nogal krampachtig seksleven. Leah en Adam ‘doen het’ vooral om zwanger te worden. Tel daarbij het feit op dat Adam onvruchtbaar lijkt te zijn en je snapt waarom bepaalde dingen gaan zoals ze gaan.

Dan is er het geval 'Rose'. Wat maakt dit mooie meisje toch zo negatief? Die vraag dringt zich al snel aan de kijker op. Ze wordt ook beantwoord. Haar moeder heeft zelfmoord gepleegd toen zij klein was en met haar vader wil het niet bepaald boteren. En dan druk ik me nog bescheiden uit. Het lijkt erop dat zij naar de universiteit moest ter meerdere eer en glorie van die vader. Maar vanaf de derde aflevering worden die kaarten opnieuw geschud en dan wordt al snel een heel ander beeld duidelijk.

Ik vond Cheat een pareltje onder de Britse crime-series. Ze telt niet meer dan vier afleveringen – om eerlijk te zijn is dat een verademing – maar die zetten je wel van begin tot eind op het puntje van je stoel. Dat het met bepaalde personages verkeerd afloopt, weet je, zoals gezegd, al snel. Maar wie, waarom en hoe precies, daarvoor moet je tot de laatste afleveringen wachten. En dat was echt geen straf. Maar toch, als Cheat werkelijk een pareltje is, waarom dan ‘slechts’ een 8,5 en niet meer? Wel, kijkt u zelf maar eens en dan ben ik benieuwd of u net als ik het einde toch wat erg ‘gemakkelijk’ vond.
Cheat (2019)
© ITV
Volg Cheat (2019)