Nienke de Boode geeft "Charmed (2018) - Seizoen 4" een 7.
Geschreven door Nienke de Boode op 26 Oktober 2022.
3
0

Charmed (2018) - Seizoen 4

Het laatste seizoen van Charmed (2018) had een nieuwe heks en sterke verhaallijnen, maar het mocht niet baten: gecanceld.

Een nieuw seizoen, een nieuwe heks. Aan het eind van het vorige seizoen had actrice Madeleine Mantock aangegeven ermee te willen stoppen. Dat betekende dat zus Macy Vaughn toen uit de serie geschreven is. In het vierde (en, bleek uiteindelijk, laatste) seizoen zien we hoe de zusjes omgaan met het verlies van Macy en hoe ze een nieuwe heks vinden om de Charmed Ones weer compleet te maken.

Dit is Mikaela of ‘Kaela’, gespeeld door de Australische Lucy Barrett (Bloom). Kaela heeft als magische kracht dat ze wat ze tekent kan laten verschijnen in het echt. Dit wordt de power of manifestation genoemd in de serie. Eén van de centrale verhaallijnen in het seizoen is dat Kaela moet leren met deze krachten om te gaan. Daarnaast moet ze een plek vinden in een huis met twee rouwende zussen, wat ook voor voldoende wrijving zorgt. Het is verder ook niet helemaal duidelijk waarom nu juist zíj een Charmed One is, waardoor ze alle drie met vragen zitten.

Naast deze interne problemen zijn er ook een aantal externe problemen dit seizoen. Het blijkt dat de magische gemeenschap niet tevreden is met het werk van Charmed Ones. Deze wezens uit de gemeenschap voelen zich ondergewaardeerd en niet gezien, waar ze dan ook hun naam aan ontlenen: the Unseen. Deze Unseen vormen de grootste bedreiging in het seizoen.

Al met al zorgt dit voor een interessant seizoen, misschien wel het beste seizoen van de serie. Het voelt iets minder kinderachtig aan dan de vorige seizoenen. Er worden daarnaast een aantal interessante bijrollen geïntroduceerd die echt wat bijdragen aan het verhaal. Harry wordt een beetje aan de zijkant geparkeerd wat eigenlijk wel eens even goed is; op bepaald moment werden zijn verhaallijnen in de vorige seizoenen wat vervelend. Ook zien we hoe de Maggie en Mel op hun eigen manieren rouwen om het verlies van Macy.

Charmed (2018)
© The CW

Aan de andere kant blijft dit seizoen natuurlijk ook nog een aantal problemen hebben. De special effects vallen nog steeds een beetje tegen anno 2021/2022. Veel van wat wel of niet kan met magie blijkt gebaseerd op plotgemak in plaats van dat er echt goed nagedacht is over hoe de wereld in elkaar zit. Er worden nog steeds regelmatig beslissingen gemaakt door personages waarvan je al van kilometers ver kan zien aankomen dat het een domme beslissing is. Verder is de laatste aflevering een beetje meh. Niet per se slecht, maar ook niet echt goed. Dat komt mogelijk ook omdat ze die ineens moesten produceren na de beslissing van stopzetting.

Dat neemt niet weg dat dit één van de betere seizoenen is van de serie. De wat minder kinderlijke toon en de degelijke centrale verhaallijn zorgen daarvoor. Waar het vorige seizoen vaak vooral vertelde hoe goed de zussen waren laat dit seizoen het wat meer zien.

Juist daarom vind ik het persoonlijk wel jammer dat de serie juist nu gecanceld is; ik had het wat beter begrepen als dat na het vorige seizoen was gebeurd. Het geheel leek nu weer de juiste kant op te gaan. Aan de andere kant is het ook niet het einde van de wereld; er zijn series waar ik rouwiger ben geweest om de stopzetting. Toch ga ik deze serie vol girlpower af en toe wel een beetje missen. Geen Charmed (2018) meer.
Volg Charmed (2018)
The End is Never the End
The End is Never the End