6
Helgoned geeft "Charlie's Angels - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door Helgoned op 5 februari 2014.
0
0

Charlie's Angels - Seizoen 1

In maart 1976 brengt ABC een pilot over drie knappe vrouwelijke detectives op het scherm. De film waar alles mee begint heeft een relatief eenvoudig verhaal over een rijke wijnboer die verdwenen is. Zijn tweede vrouw en haar minnaar worden verdacht van de verdwijning, maar er is geen lijk te vinden. De dames gaan undercover als de dochter van de wijnboer om de daders te ontmaskeren. Met gastrollen van Bo Hopkins (Dynasty) en David Ogden Stiers (M*A*S*H) was de pilot een groot succes en ABC bestelde gelijk een vol seizoen. Een fenomeen was geboren.

De drie detectives krijgen elke aflevering telefonisch de opdrachten door van miljonair Charles ‘Charlie’ Townsend (de stem van John Forsythe, Dynasty). Hij is de baas van Townsend detectivebureau in Los Angeles. Hij heeft drie jonge politie agentes bij de LAPD weggehaald om écht speurwerk voor hem te verrichten. Jill Munroe (Farrah Fawcett) is de blonde ex-agente die zeer goed achter het stuur is. Kate Jackson speelt de intelligente Sabrina Duncan en Jaclyn Smith de donkerharige Kelly Garrett, de enige die in alle vijf seizoenen meespeelt. De drie engelen van Charlie worden in de serie bijgestaan door de niet altijd even handig opererende John Bosley (David Doyle).

Charlie Townsend blijft het hele seizoen op de achtergrond, het enige wat we van hem zien is dat hij altijd omringd is door mooie dames. Het idee voor deze mysterieuze opdrachtgever werd overigens bedacht door hoofdrolspeelster Kate Jackson. We krijgen in het eerste seizoen evenmin veel te weten over de achtergrond van drie engelen. Pas aan het begin van het tweede seizoen komen we bijvoorbeeld te weten dat Jill Munroe een zus heeft (die haar plek in het detectiveteam overneemt). Daardoor blijft de serie luchtig en oppervlakkig vermaak. Dit seizoen wordt dat aangevuld met gastrollen van onder andere Tom Selleck, Kim Basinger, Tommy Lee Jones en Fernando Lamas.

De zaken waar de dames mee te maken krijgen zijn niet alledaags, maar wel zaken waar ze hun vrouwelijke kwaliteiten kunnen tonen. Zo gaan ze bijvoorbeeld aan de slag als cheerleaders, showgirls, rolschaatsers en pin-up dames. En dat terwijl Charlie hen bij de politie weg heeft gehaald zodat ze niet meer als klaar-over of parkeercontroleur hoeven te werken. De kritieken waren destijds niet mals over de serie: seksistisch en flinterdunne scripts. De kijkers waren er echter dol op, in het eerste seizoen eindigde Charlie’s Angels op een fraaie vijfde plek in de Nielsen ranglijst en het tweede seizoen eindigde de serie zelfs nog een plaatsje hoger.

Producenten Leonard Goldberg en Aaron Spelling hadden in de jaren zeventig een zeer succesvolle samenwerking en maakten naast deze serie ook televisiehits als Starsky and Hutch, Hart to Hart en Fantasy Island. De serie doet nu erg gedateerd aan, maar het succes in de jaren zeventig was fenomenaal. De serie maakte van Farrah Fawcett een wereldster, ook nadat ze het na één seizoen al weer voor gezien hield en zich ging richten op een succesvolle filmcarrière. In een interview zei Fawcett over de serie: “Toen de show op nummer drie stond, dacht ik dat het kwam door ons acteerwerk. Toen we op nummer één kwamen, wist ik dat het alleen kon komen omdat niemand van ons een bh droeg”. Kate Jackson maakte later nog het populaire Scarecrow and Mrs. King en Jaclyn Smith maakte diverse succesvolle miniseries.
Volg Charlie's Angels (1976)
Let Our Angel Live
Let Our Angel Live