5.5
Helgoned geeft "Chance - Eerste aflevering" een 5.5.
Geschreven door Helgoned op 28 Oktober 2016.
1
0

Chance - Eerste aflevering

Hugh Laurie als een dokter met een gebruiksaanwijzing. Klinkt bekend in de oren, wellicht? Chance is echter geen medische serie, maar een psychologische thriller. De serie draait om de forensisch neuropsychiater dokter Eldon Chance. Hij werkt in San Francisco en is gespecialiseerd in het adviseren over van patiënten die lijden aan hersenbeschadigingen, hersenafwijkingen of -ziekten. Hij zit middenin de verwerking van zijn scheiding van zijn echtgenote Christina (Diane Farr, Numb3ers). Eén van zijn patiënten is de charmante Jaclyn Blackstone (Gretchen Mol, Boardwalk Empire). Zij wordt mishandeld door haar echtgenoot en Chance vermoedt dat ze een meervoudige persoonlijkheidsstoornis heeft.

In januari 2016 bestelde betaaltelevisiezender Hulu meteen twee seizoenen van de serie, wat betekent dat er minimaal 20 afleveringen worden gemaakt. Hulu is bekend van recente topdramaseries The Path en 11.22.63. Op 19 oktober ging Chance in première. De serie is een creatie van Alexandra Cunningham (maker van Desperate Housewives) en de Amerikaanse schrijver Kem Nunn, die ook meeschreef aan het derde seizoen van Deadwood. De makers van de serie hebben met Hugh Laurie in de hoofdrol een zeer ervaren en populaire acteur binnengehaald. Maar ook de rest van de bezetting bestaat uit bekende televisiegezichten.

Chance
© Hulu

In zijn gesprekken met Jaclyn Blackstone komt Chance terecht in een spiraal van seksuele spanning, persoonsverwisseling, geweld en corruptie. De gewelddadige man van Jaclyn is namelijk Raymond Blackstone (Paul Adelstein, Scandal) een harde politiedetective, die niet vies is van een beetje intimidatie. In zijn zoektocht naar een oplossing of uitweg komt Chance in contact met D (Ethan Suplee, My Name is Earl), een getraumatiseerde ex-Ranger die hem toegang geeft tot een onderwereld vol geweld. Daarnaast heeft Chance de nodige problemen met zijn opstandige dochter Nicole (Stefania LaVie Owen, The Carrie Diaries).

De pilotaflevering wordt uiteraard gebruikt om de belangrijkste personages te introduceren. Elrod Chance is een treurige vader die zijn scheiding aan het verwerken is. Hij behandelt zelf geen patiënten, maar schrijft rapportages met adviezen over mogelijke behandeling. In de eerste aflevering wordt nog niet echt helder hoe Chance te werk gaat, maar in zijn privé leven is hij niet altijd even integer. Zo drijft hij op een oneerlijke manier de prijs omhoog van een art deco meubelstuk dat hij probeert te verkopen. De serie maakt gebruik van de voice over van Hugh Laurie om beweegredenen van Chance toe te lichten, maar echt wijzer werd ik daar nog niet van. Het tempo van de eerste aflevering vond ik erg traag.

Mijn conclusie is dat Chance absoluut nog geen gegarandeerde televisietopper is en er nog veel moet worden verbeterd om een succes te kunnen worden.

Na de eerste aflevering ben ik nog niet overtuigd van de serie. Een psychologische thriller moet donker en duister of in ieder geval spannend zijn. De eerste aflevering is helder gefilmd en San Francisco is niet echt duister in beeld gebracht. Spannend is de serie ook nog niet, daarvoor ligt het tempo te laag. Wat de serie verder kan helpen zijn de twee hoofdrolspelers. Hugh Laurie is solide als Eldon Chance en Gretchen Mol speelt de femme fatale op een overtuigende manier. Maar naast deze twee hoofdrolspelers zie ik te weinig personages en ontwikkelingen die de spanning in de serie kunnen brengen. Mijn conclusie is dat Chance absoluut nog geen gegarandeerde televisietopper is en er nog veel moet worden verbeterd om een succes te kunnen worden.
Volg Chance
Especially If You Run Away
Especially If You Run Away