6.5
Helgoned geeft "Castle - Seizoen 6" een 6.5.
Geschreven door Helgoned op 19 Mei 2014.
0
0

Castle - Seizoen 6

Het vijfde seizoen van Castle eindigde met het huwelijksaanzoek van Rick Castle aan Kate Beckett. Met het fantastische aanbod voor een topbaan bij de geheime dienst in Washington op zak, was het de vraag wat Beckett ging doen. Will she or won’t she? In de allereerste aflevering van het zesde seizoen wordt die tweeledige vraag meteen al beantwoord. Ze neemt in beide gevallen het aanbod aan, waarna de strijd tegen de misdaad gewoon weer doorgaat. Er is natuurlijk wel een probleem: Beckett woont nu in Washington en Castle in New York.

Naast Beckett en Castle zijn ook detectives Ryan en Esposito weer van de partij. Hun baas kapitein Victoria Gates is nog steeds het hoofd van het twaalfde district van de NYPD. Er zijn ditmaal kleinere rollen voor de moeder en Alexis, de dochter van Castle. Dat geldt ook voor Jenny, de hoogzwangere vrouw van Ryan en Lanie, de vriendin van Esposito. Ik vond er dit seizoen weer een aantal leuke gastrollen bij zitten. Aan de start van het seizoen is dat Lisa Edelstein (dokter Cuddy uit House) in een aantal afleveringen en middenin het seizoen komt James Brolin weer langs als vader van Castle. Er is ook een gastrol voor Myko Olivier als de vreselijk irritante vriend van de dochter van Castle. Verder duiken oude vijanden zoals de meedogenloze politicus William Bracken en de seriemoordenaar Triple Killer weer op. Deze laatste schurk krijgt een verrassende handlanger zo blijkt dit seizoen.

De eerste afleveringen van het zesde seizoen gaan over de spanning van het pendelen tussen New York en Washington. Verder zijn er ook andere spanningen. Het zint Castle helemaal niets dat hij haar niet meer kan adviseren in de zakenm omdat Beckett bij de geheime dienst zit. De charmante schrijver weet zich natuurlijk subtiel op te dringen, wat uiteindelijk leidt tot de terugkeer van Beckett in New York. Daarna zijn er een paar mysterieuze zaken waar Castle zijn rijke fantasie op kan botvieren en Beckett haar nuchtere speurwerk kan etaleren. Dat is bijvoorbeeld de aflevering ‘Time will Tell’ waarin het lijkt alsof een moordverdachte uit de toekomst naar het heden is afgereisd of ‘Get a Clue’ waarin er een moord wordt gepleegd lijkend op die uit het boek De Da Vinci Code. Dat zijn mooi opgebouwde afleveringen met scherpe dialogen, grappige situaties en interessante plotwendingen.

In het tweede deel van het seizoen worden de afleveringen helaas minder sterk. De verhalen zijn veel meer standaard, minder verrassend en er is te weinig vuurwerk tussen de hoofdrolspelers. Een aflevering als ‘That ‘70s Show’ waarin een man met geheugenverlies wordt wijsgemaakt dat hij nog steeds in de jaren zeventig verblijft, is fraai vormgegeven maar verder weinig enerverend. Er zijn wel lekker absurde thema’s zoals in ‘The Way of the Ninja’, maar de manier waarop de schrijvers de vergezochte gebeurtenissen uiteindelijk verklaren zijn wel erg ongeloofwaardig. In tegenstelling tot het eerste deel van het seizoen lijkt het voor mij alsof de schrijvers de kijkers steeds minder serieus nemen.

Het slot van het seizoen vond ik gelukkig wel sterk. De voorlaatste aflevering gaat over Beckett’s jacht op de moordenaar van haar moeder. In de laatste aflevering is de cirkel weer rond. Het seizoen startte met het antwoord op het huwelijksaanzoek van Castle en eindigt met de trouwerij. Daarnaast startte het seizoen met Castle die serieus moet vrezen voor zijn leven en eindigt wederom met Castle in groot levensgevaar. De vraag is natuurlijk hoe dit afloopt en wie Castle in die situatie heeft gebracht: één van de oude vijanden? Een mooi spannend open einde van een aardig seizoen van Castle. In september 2014 krijgen we de antwoorden bij de start van het zevende seizoen van de serie.
Volg Castle
Crossfire
Crossfire