7
Leoni Jansen geeft "Castle - Seizoen 5" een 7.
Geschreven door Leoni Jansen op 22 Oktober 2013.
0
0

Castle - Seizoen 5

Het vierde seizoen van Castle eindigde met een scene waar ik als fan al vanaf de start van de serie op zat te wachten en te hopen, Castle en Beckett zijn een stelletje. Eindelijk kunnen ze het niet meer naar elkaar toe ontkennen. Maar… zal het stand houden en blijft het een geheim of zijn de collega’s, immers ook politieagenten, er al snel achter?

In dit vijfde seizoen weer veel op te lossen moorden in New York. Auteur Richard Castle (Nathan Fillion, Firefly) en Kate Beckett (Stana Katic) onderzoeken samen met Javier Esposito (Jon Huertas) en Kevin Ryan (Seamus Dever) of de butler de dader is of iemand anders. Nu de romance tussen Castle en Beckett serieuzer wordt is er meer rode draad door het verhaal dan in de eerdere seizoenen. Zo komt er bijvoorbeeld een “meet the parents” moment en hebben zowel Castle als Beckett hun (soms voorspelbare) momenten van jaloezie.

Het vijfde seizoen heeft zeker ook weer de humor van de eerdere seizoenen. Vooral de afleveringen waarin Castle zijn fantasie de vrije loop laat over de dader zijn altijd erg leuk. En hetzelfde geldt voor de keren dat Castle met andere thrillerschrijvers aan tafel zit. Als fanatieke thrillerlezer vind ik het altijd erg leuk om bijvoorbeeld James Patterson “in het echt” te zien. Maar naast de humor zitten er in dit vijfde seizoen ook spannende momenten met anderen dan het liefdesduo. Zowel Kevin Ryan als Alexis (de dochter van Castle) krijgen het voor hun kiezen, en we komen meer te weten over het verleden van Castle.

Al met al weer een zeer boeiende 24 afleveringen maar echt verslavend goed wordt het seizoen helaas niet. Misschien komt dat toch doordat je elke aflevering weer een losstaande moord te onderzoeken hebt in plaats van een continue doorlopend verhaal. Anderzijds zorgt vooral de humor er wel voor dat je lekker ontspannen thuis op de bank zit als je de serie kijkt. Al met al is Castle een fijne serie voor tussendoor.

Het einde van het vijfde seizoen laat een mooie cliffhanger voor seizoen zes achter. Deze cliffhanger kan, afhankelijk van de uitkomst, de serie mogelijk naar een nieuw niveau kan tillen. Ik ben benieuwd wat het gaat worden! In Amerika is de serie alweer begonnen en hopelijk komen de afleveringen ook snel in Nederland op televisie.
Volg Castle
Crossfire
Crossfire