Geschreven door Nienke de Boode op 16 september 2015.
0
0

Castle - Seizoen 7

Castle
© ABC

Het kijkcijferwonderkindje van ABC is zich al weer aan het opmaken voor het achtste seizoen, maar voor het zover is praten we nog over het zevende. Daarin volgen wij nog steeds best-seller schrijver Richard Castle. Ondertussen is hij bijna getrouwd met collega Beckett (het was eigenlijk wel eens tijd), maar, op het allerlaatste moment in de seizoensfinale verdwijnt Castle spoorloos. Wat is er aan de hand?

Natuurlijk is hij bijna gelijk weer terecht en kunnen wij weer wekelijks kijken naar hoe de twee samen met Ryan en Espesito de meest gekke moorden van New York oplossen. Castle is toch wel de hoofdpersoon en hoe zouden we nou zonder hem moeten? De rode lijn dit seizoen blijkt vooral te zitten in de verdwijning van Castle, aangezien in het vorige seizoen de lijn van de dood van Beckett’s moeder zo goed als afgesloten was (al weet je natuurlijk nooit wat ze bij dit soort series nu weer verzinnen). Er komt echter wel een andere verhaallijn uit eerdere seizoenen terug, die van 3XK, maar een echte duidelijke lijn is er eigenlijk niet. Dat zijn we ook niet gewend van deze serie, maar ik kan het toch niet minder dan enigszins jammer vinden. De lijn van Castle’s verdwijning wordt daarnaast naar mijn mening zeer slecht uitgewerkt, wat dit seizoen nog wat teleurstellender maakt.

Waarschijnlijk met het idee om het wat interessanter en/of geloofwaardiger te maken mag Castle halverwege het seizoen niet meer op het bureau werken en wordt hij P.I. (privédetective). Dit heeft echter een averechts effect, want het wordt eigenlijk alleen maar ongeloofwaardiger en het voegt niks toe aan het seizoen of aan de serie als geheel. Ik ergerde mij er af en toe zelfs aan.

Eigenlijk vind ik in het algemeen dat de serie Castle zijn beste tijd wel heeft gehad. Ik weet niet of de zaken nu steeds ongeloofwaardiger, aparter en vreemder worden, of dat dit altijd al zo is geweest en ik het gewoon niet heb gemerkt. Wat ik wel weet is dat ik mij er steeds vaker aan ben gaan ergeren en dat ik me toch wel afvraag of Castle nog wel lang moet doorgaan. Dit zal waarschijnlijk nog wel even gebeuren, aangezien dit een van de best bekeken series van ABC is.
Die goede kijkcijfers veranderen echter niet dat het verhaal wel een beetje op is ondertussen en het misschien wel eens tijd wordt om er een mooi eind aan te knopen; stoppen op (of eigenlijk na) het hoogtepunt.

Dit seizoen had geen echte cliffhanger, waarschijnlijk omdat lange tijd onduidelijk was of de serie door zou gaan. Niet vanwege de cijfers, maar vanwege contractonderhandelingen met de hoofdrolspelers. Ondertussen is al bekend dat Castle zeker nog wel een jaartje doorgaat.
Diezelfde laatste aflevering heeft bij mij trouwens weer een extra gevoel van ongeloofwaardigheid achtergelaten.

Voor een serie die ik vroeger zo leuk vond, vind ik het dubbel zo jammer dat ik het gevoel heb dat de serie in kwaliteit is gedaald.

Nu moet ik hier natuurlijk ook weer bij zeggen dat dit een crime serie is en dat we hier natuurlijk niet de allergrootste geloofwaardigheid van verwachten, maar voor een serie die ik vroeger zo leuk vond (zie mijn recensie over seizoen 4), vind ik het dubbel zo jammer dat ik het gevoel heb dat de serie in kwaliteit is gedaald. Natuurlijk zijn er ook nog positieve punten zoals de humor, maar in het algemeen is het minder dan wat het was.

Daarom zou ik het niet vinden kloppen om dit seizoen hoger dan een 6 te geven. Misschien ga ik wel hopen dat het achtste seizoen ook het laatste wordt. Eerst maar kijken hoe dat seizoen zal zijn.
Volg Castle
Crossfire