8
Nienke de Boode geeft "Castle - Seizoen 4" een 8.
Geschreven door Nienke de Boode op 30 Oktober 2014.
1
0

Castle - Seizoen 4

Na de spannende seizoensfinale van seizoen drie, kwam na drie maanden dan toch eindelijk seizoen vier drie jaar geleden. Gelukkig hoefde ik niet zolang te wachten en kon ik gelijk verder kijken. Dit seizoen gaat natuurlijk verder waar seizoen drie geëindigd was: de begrafenis van Kapitein Montgomery en Kate Beckett (Stana Katic) die neergeschoten werd op die begrafenis. Castle (Nathan Fillion, Two Guys and a Girl) vertelt Beckett eindelijk wat hij voor haar voelt (daar zaten we eigenlijk toch al drie seizoenen op te wachten) terwijl Beckett vecht voor haar leven. Gelukkig maar (en dat was ook wel te verwachten), overleeft ze het en gaat ze na drie maanden rehabiliteren weer aan het werk.

Ondertussen is er op het werk wel van alles veranderd: na de dood van Kapitein Montgomery is er nu Kapitein Victoria “Iron” Gates (Penny Johnson, 24), een nogal strenge, no-nonsense vrouw die graag “Sir” wordt genoemd door haar agenten.

Terwijl Castle en Beckett samen met hun collega’s proberen uit te vinden wie Beckett heeft neergeschoten, gaat het gewone leven ook door en zullen er moordzaken opgelost moeten worden. Ook in dit seizoen komen weer de apartste zaken voorbij, zoals vermoorde superhelden en geestenjagers. Mijn persoonlijke favoriet is “The Blue Butterfly” waarin Castle een zaak uit de jaren 40 probeert op te lossen met behulp van het dagboek van een privédetective. Hij kan het natuurlijk niet laten om zich te identificeren met deze detective en dit geeft ons de grappigste beelden.

Naast de zaken is natuurlijk ook het privéleven van de hoofdrolspelers in dit seizoen aanwezig. Hoe gaat Alexis (Castle’s dochter, gespeeld door Molly Quin) om met haar studiekeuze? En hoe leert Beckett om te gaan met de schietpartij op de begrafenis? Maar de vraag waar dit seizoen vooral om draait: komen Castle en Beckett nu toch eindelijk bij elkaar? Nadat Castle zijn liefde voor Beckett bekende toen ze was neergeschoten, zegt Beckett zich er niks meer van te herinneren. Maar is dat wel zo? In het hele seizoen draaien ze een beetje om elkaar heen, gaat het nu echt wat worden?

Kortom, er gebeurt weer veel in dit seizoen en dat is ook zeker een pluspunt van deze serie. Ik houd zelf wel van series met een redelijk tempo, en daar voldoet Castle aan. De zaken die zich elke week weer aanbieden zijn vaak erg interessant, maar wel een beetje vergezocht. Ik heb me daar maar een beetje bij neergelegd, en wanneer je daar overheen bent is het hartstikke leuk om te zien wat voor geks de makers van de serie nu weer bedacht hebben. Het acteerwerk is vaak prima, niet geweldig maar ook zeker niet slecht. Kapitein Iron Gates is een goede toevoeging aan de cast. Sommige van de figuranten zijn iets minder overtuigend, maar dat zie je wel vaker in dit soort series. Echt slecht acteerwerk heb ik niet gezien.

De seizoensfinale laat je uitkijken naar het volgende seizoen, zoals een goede seizoensfinale hoort te doen. Gelukkig voor ons is dat seizoen er ook al. Het enige nadeel van deze serie is de voorspelbaarheid in de zaken. Verwacht geen verassende plot twists, maar de meeste kijkers van deze serie weten dat ondertussen ook wel. Misdaadseries worden nu eenmaal vaak ietwat voorspelbaar. De serie kijkt echter heerlijk weg en is daarom een van mijn favorieten. Het is een luchtige serie, en vaak ook nog grappig. In mijn ogen dus een topserie en daarom ook deze 8,0. Moge er nog vele seizoenen volgen!
Volg Castle
Crossfire
Crossfire