9
Christophe Vermaelen geeft "Case Histories - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Christophe Vermaelen op 10 juli 2016.
0
0

Case Histories - Seizoen 1

Privé detective Jackson Brodie (Jason Isaacs, Harry Potter) was ooit een elite soldaat bij het Britse leger, maar na zijn ontslag bij de politie krijgt hij zijn nieuwe leven maar moeilijk op de rails. Hij is nogal chaotisch en heeft problemen met zijn gezinsleden, klanten en ex-collega’s. Zodra er zich echter een interessante zaak aandient, schakelt Brodie een versnelling hoger en dan zie je de man die hij eens was en die hij opnieuw zou kunnen zijn. In het eerste seizoen komen er drie oude onopgeloste (moord)zaken zijn kant opwaaien. Brodie bijt zich erin vast en laat zich door niets of niemand afschrikken of opzij zetten. Met de hulp van sympathisante DC Louise Munroe (Amanda Abbington, Mr Selfridge), zowat de enige agente uit Brodie ’s oude corps die nog met hem wil praten, ontrafelt hij stukje bij beetje de geheimen van slachtoffers en daders.

De serie is gebaseerd op de boeken van Britse schrijfster Kate Atkinson en dat merk je aan alles; aan hoe de personages en de plot zich ontwikkelen, maar zeker ook aan de sfeerschepping. Net zoals Oxford het schouwtoneel vormt voor Colin Dexters Inspector Morse, is het de Schotse hoofdstad Edinburgh die haar eigen stempel drukt op Case Histories. Voor mij was de reeks een openbaring, vooral omdat me nooit eerder was opgevallen hoe goed Jason Isaacs eigenlijk wel is. Ik kende de man als de slechterik uit de film The Patriot (de beker van Harry Potter heb ik aan mij laten voorbijgaan), maar na Case Histories zal ik Isaacs voor altijd als Jackson Brodie blijven zien. Brodie, een man met zoveel facetten, iemand die je tegen wil en dank sympathiek vindt. Tegelijkertijd held en antiheld, mislukte echtgenoot en gulle minnaar, beschermende engel en zorgzame vader. Dapper en onzeker, Brodie is het allemaal.

Case Histories
© BBC One

Persoonlijk geloof ik dat het Jackson Brodie ’s ambiguïteit is, die de serie zo spannend maakt. Niets is zeker of voorspelbaar. Je hebt altijd zoiets van: “Redt hij het, of redt hij het niet?”, en voor je het weet zit je met hart en ziel voor Brodie te supporteren. De personages uit Atkinsons romans zijn mensen van vlees en bloed, ze hebben verdriet, ze bloeden en breken botten. Het voelt allemaal echt en realistisch aan, in tegenstelling tot veel Amerikaanse detectivereeksen. Toch vind ik Case Histories ook geen typisch Britse reeks, dus verwacht je niet aan een serie als Frost of Lewis. Hier zit veel meer vaart in, meer actie ook. Het is lekker rechttoe rechtaan, zoals Jackson Brodie himself.
Volg Case Histories
Jackson and the Woman
Jackson and the Woman