9
Sandra Hutchison geeft "Cardinal - Seizoen 1 (DVD)" een 9.
Geschreven door Sandra Hutchison op 16 Maart 2018.
1
1

Cardinal - Seizoen 1 (DVD)

In de rauwe misdaadserie Cardinal van Entertainment One kijk je mee over de schouder van een eigenzinnige detective genaamd John Cardinal (Billy Campbell). Hij hield zich een lange tijd bezig met een zaak over een vermist dertienjarig meisje. Toentertijd zette hij zijn tanden in de zaak en zette alles op alles om het misdrijf op te lossen. Maar juist zijn vastberadenheid nekte hem, hij werd van de onopgeloste zaak afgehaald en zijn functie werd hem afgenomen. Nu onverwacht toch het (diep bevroren) lijk van het meisje wordt gevonden besluit zijn baas toch om John Cardinal wederom op de zaak te zetten. Hij krijgt daarbij wel een nieuwe partner toegewezen, de jonge Lise Delorme (Karine Vanasse, Revenge). Hoewel ze geen ervaring heeft bij moordzaken, blijkt ze al snel een natuurtalent. Wat hij echter niet weet is dat Lise met een dubbele agenda werkt. Ze heeft de opdracht gekregen John Cardinal in de gaten te houden, omdat hij verdacht wordt van corruptie. Aan haar de taak bewijsmateriaal tegen hem te verzamelen.

Cardinal
© CTV

De serie is gebaseerd op de spannende thriller Forty words for sorrow van de auteur Giles Blunt. De serie speelt zich grotendeels af in de mooie ruige Canadese natuur, wat mooie plaatjes oplevert van besneeuwde landschappen. Hetgeen een mooi contrast oplevert met de bloederige en gewelddadige beelden die met regelmaat voorbijkomen. Cardinal is dan wel de zoveelste politie misdaadserie op een rij en ook de basislijnen van het verhaal zijn niet heel erg vernieuwend. Toch heeft Cardinal net wat meer te bieden dan de meeste misdaadseries. Het acteerwerk is bijzonder goed: Billy Campbell, die eerder al te zien was in Helix, speelt zijn rol als de introverte detective John Cardinal met flair. De Frans Canadese actrice Karin Vanasse is daarnaast een mooie en geloofwaardige aanvulling.

Cardinal
© CTV

Maar ook de rest van de cast mag er zijn. Noemenswaardig zijn daarbij vooral de rol van de jonge acteur Robert Naylor, die de rol van slachtoffer voor zijn rekening nam en de rol van de jonge actrice Allie MacDonald als Edie Soames (het hulpje van de seriemoordenaar). De verhaalopbouw is goed gedaan, in een rustig tempo maak je kennis met alle personages. De makers van deze serie hebben hier echt de tijd voor genomen, wat de serie zeker goed heeft gedaan. Vanaf het begin wordt de spanning opgebouwd en word je als vanzelf meegenomen in het mysterie rondom de moorden. Daarnaast worden ook de verhaallijnen rondom de hoofdpersonages, op het persoonlijke vlak, flink uitgediept. Maar ook de seriemoordenaar Eric Fraser (Brendan Fletcher) die in de serie een belangrijke rol speelt krijg je veelvuldig te zien. Langzaam worden zijn eigenaardige karaktertrekjes zichtbaar en wordt hij voor de kijker een persoonlijkheid. De gecompliceerde relaties van John Cardinal, Lise Delorme en de seriemoordenaar zijn een interessante aanvulling op de rode draad in het verhaal: het oplossen van de verontrustende moorden. Dit eerste seizoen van Cardinal is dan ook een dikke vette aanrader voor alle liefhebbers van dramatische misdaadverhalen.
Volg Cardinal
John & Lise
John & Lise