5
Helgoned geeft "Californication - Seizoen 7" een 5.
Geschreven door Helgoned op 24 juli 2014.
0
2

Californication - Seizoen 7

Het einde van de serie met David Duchovny (The X-Files) is dan eindelijk aangebroken. De afgelopen seizoenen leek hoofdpersoon Hank Moody meerdere malen aan zijn einde te komen door onder andere een lange gevangenisstraf, een bijna fatale overdosis drank en drugs en een dodelijk bedoeld medicijnenmengsel van een geliefde. Dat alles heeft Moody met de nodige kleerscheuren overleefd. De vraag is wat de makers van de serie dit zevende en laatste seizoen voor hem in petto zouden hebben. Het seizoen van twaalf afleveringen ging op 13 april in première en eindigde op 29 juni 2014.

Hank Moody gaat aan de slag bij de televisieserie Santa Monica Cop. Niet voor niets hielp Hank in het vijfde seizoen immers bij het schrijven van het script van dit politiedrama. Het is mooi om te zien dat de makers weer leuke gastacteurs hebben gecontracteerd om Hank Moody bij de scriptsessies van de televisieserie te helpen. Zo zien we Michael Imperioli (The Sopranos) als de vloekende en tierende producent Rath in actie. Verder krijgt Hank te maken met Goldie, een bijzonder neurotische medeschrijfster (Mary Lynn Rajskub, 24) en de actrice Amy (Mercedes Masöhn, 666 Park Avenue). Tot slot komt Rob Lowe ook nog even terug als de bekende maar problematische acteur Eddie Nero.

Hank zit uiteraard nog steeds te denken aan hoe hij zijn ex-vrouw Karen terug kan veroveren. Naast het jonge vrouwelijk schoon dat hem daarbij geregeld afleidt, krijgt Hank ook te maken met een oude bekende. Zijn ex-vriendin Julia (Heather Graham, Scrubs en Twin Peaks) komt langs en Hank begint daardoor te twijfelen. Hank neemt ook een jonge man onder zijn hoede, Levon (Oliver Cooper, Project X). Hij bezorgt hem een baantje bij de televisieserie en krijgt een heel speciale band met hem. De vraag of Hank een louter positieve invloed op Levon heeft, is uiteraard een retorische vraag.

Op de achtergrond speelt de relatie tussen vriend Charlie Runkle, zijn vrouw Marcy en haar ex-man Stu Beggs. Charlie en Marcy hebben naast seksuele problemen ook financiële problemen. Stu Beggs wil wel helpen, maar daar staat dan wel een zeer speciale tegenprestatie tegenover. De rollen van de ex-vrouw Karen (Natascha McElhone) en zijn dochter Becca (Madeleine Martin) vond ik wel erg mager dit seizoen. De snedige dialogen tussen Hank en Karen en de onderhuidse spanning tussen die twee personages was altijd een kracht van de serie. Verder is de humor veel minder scherp dan in eerdere seizoenen.

In de laatste pakweg vijf afleveringen is er verder heel veel gefilosofeer van de belangrijkste personages. Er is te weinig actie en ontwikkelingen. Daardoor valt het op dat de slotaflevering relatief snel wordt afgeraffeld. Het is altijd lastig om een goed einde aan een serie te breien, de trouwe volgers zijn lang niet altijd tevreden. Ik vond de slotaflevering op zich wel een goed einde van de serie, in die zin dat de belangrijkste lijntjes bij elkaar komen. Helaas kan het einde het seizoen voor mij niet meer redden. Dit laatste seizoen was dan wel een verbetering ten opzichte van het vorige seizoen, maar het hoogtepunt van de serie is jammer genoeg al lang geleden bereikt.
Volg Californication
Grace
Grace