7
Danny Wilde geeft "Californication - Seizoen 5" een 7.
Geschreven door Danny Wilde op 13 juli 2014.
0
0

Californication - Seizoen 5

Hank Moody (David Duchovny, The X-Files) is een egoïstische, seksverslaafde en zelfdestructieve schrijver van welgeteld één bestseller. Zijn slechte eigenschappen hebben Hank zijn huwelijk en diverse vriendschappen gekost. Zijn seksuele escapade met een minderjarige dame zorgde ervoor dat hij in het vierde seizoen zelfs voor het gerecht moest verschijnen. Het vijfde seizoen van Hank Moody’s perikelen start bijna drie jaar nadat het vierde seizoen is geëindigd. Hank woont in New York, maar een lucratieve opdracht brengt hem al snel weer naar de westkust van de Verenigde Staten.

Hank gaat de rapper Sam ’Samurai’ Apocalypse helpen door het script te schrijven voor de film ‘Santa Monica Cop’, waarbij de titel al verraadt dat het een kopie is van Beverly Hills Cop. Deze rapper (The RZA van Wu-Tang Clan) kent nogal wisselende stemmingen en houdt van vuurwapens. Maar het ergste is nog dat hij een bloedmooie vriendin heeft, Kali (Meagan Good, Deception) en met Hank Moody in de buurt kan dat alleen maar fout gaan. Ondertussen komt Hank er achter dat Tyler (Scott Michael Foster, Halt and Catch Fire) de vriend van zijn dochter Becca (Madeline Martin) haar bedriegt. Met moeite weet hij zichzelf ervan te weerhouden om in te grijpen in de relatie van zijn dochter. Hij herkent zichzelf eigenlijk wel in Tyler, maar kan het eigenlijk niet aanzien dat zijn dochter wordt bedrogen. Daarmee zijn de twee meest explosieve elementen van dit seizoen in stelling gebracht.

Naast deze nieuwe verhaallijnen probeert Charlie Runkle de verhouding met zijn ex-vrouw Marcy (Pamela Adlon, Louie) goed te houden. Dat is onder andere door het co-ouderschap dat zij hebben samen met de nieuwe echtgenoot van Marcy, Stuart (Stephen Tobolowsky, Menento). Ondertussen is Hank’s ex-vrouw Karen (Natasha McElhone) ook opnieuw getrouwd, met professor Richard Bates (Jason Beghe, Thelma & Louise). Deze huwelijken zorgen voor nieuwe dynamiek tussen de belangrijkste hoofdpersonen. De vreemde relatie tussen rapper Samurai Apocalypse en Hank Moody is een interessant gegeven. Schrijver en producent Tom Kapinos brengt zo de spanning terug dit seizoen.

Een aantal andere keuzes pakken dit seizoen naar mijn mening helaas veel minder goed uit. Goede vriend Charlie Runkle (Evan Handler, Sex and the City) is vooral afwezig in veel afleveringen, terwijl hun vriendschap toch een belangrijk gegeven was in eerdere seizoenen. Ook vond ik het mooi om naast Duchovny ook acteur Handler zich heerlijk schaamteloos in de nesten te werken door hun seksuele escapades. Verder blijft een aantal zaken waar Hank zich mee inlaat onduidelijk. Hij besluit bijvoorbeeld om een liefdesliedje te gaan schrijven, terwijl er geen enkel (financieel) motief voor is. Verder is er een fraaie discussie bij een etentje waar het tot slot over seks gaat. Daar worden ook de kwaliteiten van Hank Moody beschreven. De wijze waarop Hank beschaamd daarop reageert is volledig in strijd met alle andere afleveringen.

Het seizoen wordt voor mij gelukkig volledig goedgemaakt door de prachtige finale. De laatste aflevering ‘Hell Ain’t a Bad Place’ start met een mooie droomscène waarin Hank zijn ex-vrouw Karen ontmoet. Dat lijkt de voorbode te zijn van een mooie hereniging. Op de filmset van Santa Monica Cop komen alle verhaallijnen fraai bij elkaar. Als Samurai Apocalypse het daar aan de stok krijgt met Hank en het uiteindelijk leidt tot een gewelddadige botsing lijkt dat de climax van het seizoen te worden. De cliffhanger waarmee de aflevering eindigt is een perfecte voorbode van het zesde seizoen.
Volg Californication
Grace
Grace