7
Dennis Korpel geeft "Californication - Seizoen 4" een 7.
Geschreven door Dennis Korpel op 5 november 2012.
0
0

Californication - Seizoen 4

Hank Moody is inmiddels een begrip, onder alle mannelijke seriekijkers. David Duchovny heeft ervoor gezorgd dat Hank in de eerste drie seizoenen van deze serie is uitgegroeid tot een ware held, waar vele mannen direct mee zouden willen ruilen. Hoe anders is dat in seizoen 4.

Het seizoen begint ongeveer 72 uur na het einde van seizoen 3, op het moment dat Hank op borgtocht vrijkomt. Zoals aan het einde van seizoen 3 was te zien, heeft hij zojuist zijn slippertje met Mia opgebiecht aan Karen en daar moet hij nu voor op de blaren zitten. Dit seizoen gaat eigenlijk volledig over de consequenties van die daad. Enerzijds de hele rechtszaak die erbij komt kijken, anderzijds de verfilming van het boek ' Fucking & Punching'. Mia heeft namelijk afstand gedaan van het boek waardoor het nu Hank's kindje is geworden.

Zonder al teveel op de details in te gaan, zal het niemand verbazen dat ook in dit seizoen er weer voldoende momenten voorbij komen waarbij je niet zeker weet of Hank nou een held of een pannenkoek is. Hij botst constant met zichzelf, waardoor zijn 'relatie' met Karen en Becca nog wisselvalliger is dan een ritje in een achtbaan. Telkens als je denkt dat Karen het hem wéér heeft vergeven, krijgt Hank het wel weer voor elkaar om het te verpesten. Same old, same old dus.

Naast beide verhaallijnen rondom Hank, spelen er uiteraard ook weer diverse subverhalen die door de afleveringen heenlopen. Zo komt Becca in een rockband, hebben Charlie en Marcy nog steeds hun huwelijksproblemen en blijkt Karen het toch ook gezellig te kunnen hebben met andere mannen. Daarnaast komen er plannen voor een TV-Show voor Marcy (een soort Waxen met de sterren), is Charly bezig met zijn persoonlijke strijd op weg naar de 100 vrouwen en blijkt er ook nog iemand zwanger te raken.

Al met al is seizoen 4 weer een prima seizoen. De afwisseling tussen de humor en de drama is wederom perfect op elkaar afgestemd. De seizoenen kijken lekker weg, mede door de herkenbaarheid van sommige situaties. De cliffhanger van dit seizoen is wellicht niet zo spectaculair of schokkend, maar in seizoen 5 kan er wel vele kanten worden opgegaan met dit einde. Grote vraag daarbij blijft natuurlijk of Hank het grote voorbeeld voor de mannen zal gaan blijven, of dat hij nu toch eindelijk volwassen zal gaan worden.
Volg Californication
Grace
Grace