8
anonymous geeft "Californication - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door anonymous op 30 Mei 2013.
0
0

Californication - Seizoen 1

Het concept van Californication is even simpel als uitnodigend; een succesvolle Amerikaanse schrijver verkeert in een writer's block en maait zowat alles in zijn leven omver met drank, drugs en seks. Voeg daar een moeizame liefdesrelatie aan toe en je hebt de lading van Californication wel gedekt - een goed concept is vaak eenvoudig.

Het leven van Hank Moody (David Duchovny, The X-Files) kan beter. Zijn boek, God Hates Us All, is verfilmd en hij verafschuwt het resultaat. De liefde van zijn leven, zijn ex-vrouw, heeft hem verlaten en gaat opnieuw trouwen. Zijn twaalfjarige dochter ontdekt langzaam zijn (levensgrote) gebreken. Een vrouw met wie hij naar bed is geweest blijkt 16 jaar oud te zijn, en, niet onbelangrijk, de dochter van zijn aartsrivaal: de man die met zijn ex-vrouw gaat trouwen. Ondertussen krijgt hij geen letter op papier, en laat dat nou hetgeen zijn waar hij wél goed in zou moeten zijn.

De man die hem overeind moet houden heet Charlie Runkle, zijn agent en beste vriend. Die kampt op zijn beurt met een wankelend huwelijk, seksuele frustratie en alle ellende die bij rijkdom en Hollywood komen kijken. Drama en lachwekkende toestanden wisselen elkaar snel af, waarbij de relatie tussen Hank en zijn ex-vrouw Karen (Natascha McElhone) centraal staat.

Californication zet in op aantrekkelijke combinatie van donkere humor, seks en rock’n roll. Een aantal elementen zijn te vergelijken met de HBO serie Entourage – het hoofdpersonage komt uit New York, doorleeft de clichés van Hollywood en de vrouwen struikelen (naakt) over hem heen. Hiernaast doet de serie sterk denken aan de schrijver Charles Bukowski, die boeken vol schreef over het leven dat Hank Moody leidt. Dat laatste is niet toevallig overigens; het karakter van Moody is deels gebaseerd op de cultfiguur.

Het eerste seizoen was, net als de hele serie, een hit. Het liefdesverhaal tussen Hank en Karen speelt ook in de latere seizoenen de hoofdrol en moet de kijker blijven interesseren. Of het dat doet is maar zeer de vraag. Daarbij voelt de banaliteit (lees: seks), zeker in de latere seizoenen, nogal geforceerd aan. Stoor je je niet aan het laatste, dan is Californication een hele leuke serie. Vooral met een biertje erbij.
Volg Californication
Grace
Grace