5
anonymous geeft "Burn Notice - Seizoen 2" een 5.
Geschreven door anonymous op 20 april 2013.
0
0

Burn Notice - Seizoen 2

Spies don’t get fired, they get burned is de tagline die Burn Notice omschrijft. Een serie gewijd aan het spionage leven van Michael Westen; voormalig CIA –agent en uit op zijn ongrijpbare tegenstander… voor het te laat is.

Michael Westen (Jeffrey Donovan) wordt om onbekende redenen verbannen uit zijn inlichtingendienst. Hij heeft geen andere keuze dan te vertrouwen op zijn buitengewone en dodelijke vaardigheden om zijn identiteit weer terug te krijgen. Zijn ex-vriendin Fiona (Gabrielle Anwar) en zijn vriend Sam (Bruce Campbell) helpen hem hierbij. De moeder (Sharon Gless) van Michael helpt ook af en toe op haar manier.

Michael Westen woont in een oude garage in Miami zonder identiteit. Hij weet niet wie ervoor gezorgd heeft, maar is bereid om hier achter te komen. Doordat hij ontslagen is, heeft Michael geen geld, geen creditcard en geen werkverleden meer. En hij mag Miami niet verlaten. Westen is op dat moment zijn leven niet meer zeker en kan geen gebruik meer maken van zijn contacten, hulpmiddelen en dergelijke. Hij wil weten waarom hij een 'Burn Notice' heeft gekregen.

Fiona is een schietgrage meid die wel in is voor wat actie. In bepaalde situaties helpt ze een handje door haar charmes in de strijd te gooien. Sam daarentegen wordt er door Michael bij betrokken vanwege zijn gezonde verstand. Ook al houdt Sam ook van mooie vrouwen en alcohol. Als tussenpersoon van Michael en de veroorzakers van zijn ‘Burn Notice’ fungeert Carla. Zij belooft Michael te vertellen wie er voor zijn situatie verantwoordelijk is. Carla daarentegen blijkt behoorlijk slim te zijn en geeft niet zomaar informatie prijs.

Bij elke aflevering wordt je ingeleid in de situatie waar Michael zich in bevindt. In het begin vond ik dit handig, want ik kende de gehele serie niet. Ik had nu een idee wat er in seizoen 1 was gebeurd. Achteraf bleek dit niet zo te zijn, want telkens werd deze intro herhaald. Na twee afleveringen te hebben gezien, wist ik het wel en ging ik de intro maar doorspoelen. Na verloop van tijd werd ook dit vervelend, omdat je dan niet echt kunt doorkijken. De serie sprak me na twee afleveringen ook eigenlijk al niet zo veel meer aan. Slecht acteerwerk, foutjes in de sets en voorspelbare situaties, zorgden er voor mij voor dat ik niet meer geboeid kon kijken. Ik wist zo ongeveer wat er in de afleveringen ging gebeuren. Best jammer, want ik denk dat de formule van de serie (iemand die beroofd wordt van zijn identiteit) voor iets heel boeiends kan zorgen.

Ik geef toe dat de humor die soms gebruikt wordt, wel grappig is. Ik weet niet goed of dat komt omdat de rest niet interessant genoeg is of omdat de grapjes ook echt grappig zijn. Een voorbeeld hiervan is Fiona. Zij is ontzettend slank en loopt dan met een gigantisch geweer rond op sleehakken.

De rode draad door heel de serie is dat Michael op zoek moet naar zijn identiteit. Maar op elke DVD apart maakt Michael een situatie mee waarin een bekende om zijn hulp vraagt. Op de ene DVD is dat een vriend, op de andere DVD is dat een vage bekende van vroeger of een vriend van de familie. Dit zijn situaties waarin het gaat om gesmokkeld geld, een kluis inbreken of om geld wit te wassen. Het maakt niet uit, maar elke keer is Michael degene die de belangrijke rol op zich neemt als tussenpersoon en zo de situatie weet te redden. Het enige dat je niet kunt voorspellen is de situatie rondom Carla. Na twee DVD’s had ik het dan ook eigenlijk al wel gezien. Ik ben daarom ook niet bereid om in mijn vrije tijd de serie verder te volgen.
Volg Burn Notice
Reckoning
Reckoning