Peter Rotthier geeft "Bureau Raampoort - Seizoen 1 (DVD)" een 7.
Geschreven door Peter Rotthier op 11 november 2022.
3
0

Bureau Raampoort - Seizoen 1 (DVD)

Wanneer Peter van Opperdoes, na een jaar afwezigheid, opnieuw verschijnt op Bureau Raampoort, wordt hij geconfronteerd met een nieuwe collega en enkele lugubere moorden.

In Bureau Raampoort wordt het Amsterdamse politiebureel dat daar gevestigd is geconfronteerd met de misdaad in de Amsterdamse Jordaan. Rechercheur Peter van Opperdoes (Thomas Acda, Penoza) komt na een jaar afwezigheid terug naar Raampoort. Daar moet hij nu samenwerken met de jonge inspecteur Jacob Holm (Tim Haars, Undercover). Die samenwerking verloopt aanvankelijk niet echt vlot. van Opperdoes is een rechercheur van de oude stempel, terwijl Holm volgens het boekje wil werken. Toch moeten ze samenwerken om de voorgeschotelde cases, waarmee ze geconfronteerd worden op te lossen.

Als origineel kan je deze uitgangspositie alvast niet bestempelen. De oude rechercheur die opgezadeld wordt met een jong veulen, is een plot dat in meerdere politieseries als een rode draad gebruikt wordt. Als je dan ook noteert dat de verhalen van deze serie deels geschreven zijn door Simon de Waal, die ook een belangrijk aandeel had in de scenario's van Baantjer, dan besef je ook wel dat het idee achter Bureau Raampoort toch was om het succes van Baantjer te herhalen.

Dat dat niet gelukt is, bewijst het feit dat Bureau Raampoort al na één seizoen de deuren mocht sluiten. Sommigen zullen dat misschien wel jammer gevonden hebben, want Acda doet meer dan zijn best om deze serie recht te houden. Ook inhoudelijk valt er heel wat te beleven en zijn de scenario's meer dan degelijk en zorgen ze voor de nodige spanning en een flinke dosis humor.

Bij deze dvd-release zijn geen extra's opgenomen waardoor je als liefhebber tevreden zal moeten zijn met de acht aflevering die deze serie rijk is.
Volg Bureau Raampoort
Koning oedipus