7
anonymous geeft "Bureau Raampoort - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door anonymous op 2 december 2014.
0
0

Bureau Raampoort - Eerste aflevering

Bureau Raampoort speelt zich af op het gelijknamige Amsterdamse politiebureau, waar Peter van Opperdoes na een jaar afwezigheid zijn werk als rechercheur weer oppakt. Al snel raakt hij betrokken bij de ontrafeling van een mysterieuze en lugubere moord. Jacob Holm (Tim Haars, New Kids) is een nieuwe rechercheur bij bureau Raampoort. Wanneer Van Opperdoes en Holm elkaar ontmoeten, blijkt al snel dat de twee verschillen in werkwijze. Toch zullen de twee de handen ineen moeten slaan om deze almaar ingewikkelde zaak op te lossen.

Wat Bureau Raampoort goed doet is de kijker nieuwsgierig maken naar meer. De laatste scène zorgt ervoor dat je meteen getriggerd wordt om erachter te komen wat er zich heeft afgespeeld. Het is te hopen dat de conclusie uiteindelijk bevredigend blijkt. Daarvoor wordt de serie rustig opgebouwd en wordt er, bijvoorbeeld, niet geleund op een overheersende score (ahum, Nieuwe Buren) om scènes aan te dikken. Daarnaast wordt ook niet alles opzichtig uitgespeld. Het is zodoende een goed begin van een kortstondig avontuur, dat niet veel vraagt van de kijker.

Bureau Raampoort zal de politieserie niet gaan vernieuwen. Er is een duidelijke rolverdeling die het genre kenmerkt. Van Opperdoes is de ervaren rot met zo zijn eigen manier van werken. Holm is dan weer de nieuweling die alles volgens het boekje doet. Het is daarom makkelijk voor te stellen dat Van Opperdoes het interessantere personage is. Dat ligt zeker ook aan Thomas Acda die een sympathiek personage maakt van Van Opperdoes. Acda geeft de serie net dat beetje extra. Tim Haars is, wat mij betreft, te eendimensionaal als Jacob Holm. Haars geeft niet een hele boeiende invulling aan het personage. Ik vermoed dan ook dat de sympathie van de kijker voornamelijk bij Van Opperdoes zal liggen.

De overige personages komen (nog) niet echt uit de verf. Zij blijven, in sommige gevallen, zo onderbelicht dat het niet echt personages genoemd kunnen worden. En natuurlijk moet daarbij gezegd worden dat je in een tweedelige miniserie keuzes moet maken. Het gevolg is dat bepaalde personages wat zullen ondersneeuwen. Hoe de serie gestructureerd is, moet het sowieso komen van de interactie tussen Van Opperdoes en Holm. Het is daarom jammer dat Acda, voornamelijk, de kar moet trekken. Ik hoop dan ook dat Haars de mogelijkheid aangrijpt om wat meer te laten zien van rechercheur Holm in het tweede deel. Het is duidelijk dat niet alles werkt, maar dit begin is bemoedigend. Bureau Raampoort is vanaf woensdag 3 december te zien op SBS6 om 20.30 uur.
Volg Bureau Raampoort
Koning oedipus
Koning oedipus