6
Nienke de Boode geeft "Bull - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Nienke de Boode op 30 november 2016.
2
0

Bull - Eerste aflevering

Het vertrek van Michael Weatherly uit NCIS zal menig NCIS-fan nog vers in het geheugen staan. Nu is hij te zien in een andere serie van CBS, de nieuwe serie Bull. In deze serie zien we hoe hij een bedrijf leidt dat advocaten helpt bij het psychologische deel van rechtspraak: de jury beïnvloeden.

Jason Bull, psycholoog en uiterst charismatisch man, helpt in de eerste aflevering de zoon van een miljonair (of miljardair, ik weet het niet meer) die ervan verdacht wordt zijn fling te hebben vermoord. De vader roept de hulp van Bull in en deze is gelijk bereid de helpende hand toe te steken. Uiteraard wint Bull deze zaak aan het eind van de aflevering. Tevens krijgen we een klein kijkje in wat voor technieken ze gebruiken in het bedrijf van Bull. Zo zien we hun duplicatiejury (een jury die heel erg lijkt op de jury van het echte proces, om zo te kijken wat de echte jury gaat stemmen) en zien we een heleboel flitsende schermen met statistieken en dat soort dingen.

Bull (2016)
© CBS

De karakters lijken allemaal erg 2D

Dit alles is heel glad en flitsend, maar het komt niet echt over. Het kijkt allemaal wel goed weg en Michael Weatherly zet zijn karakter Jason Bull goed neer, maar het is niet genoeg om mij in deze eerste aflevering te overtuigen om de rest te kijken. De rest van de cast blijft ver achter. Op een bepaald moment was er zelfs een scène op het kantoor van Bull, waarschijnlijk bedoeld om een beetje luchtigheid in de serie te brengen en misschien zelfs grappig te zijn, die erg geforceerd voelde en waarvan ik wilde dat het zo snel mogelijk afgelopen was. Daarnaast blijven de karakters allemaal erg 2D, zelfs Bull. Nu is de eerste aflevering misschien ook niet de plek om gelijk de allerdiepste gevoelens van alle karakters op tafel te leggen, maar meer realistische karakters waren wel welkom geweest.

De serie probeert wel maatschappelijke vraagstukken aan te stippen, zoals hoe er in sommige kringen wordt omgegaan met homoseksualiteit en of het goed is wat er in Amerika met big data wordt gedaan. Het komt alleen nog niet echt over. Het voelt een beetje geforceerd.

Daarom ben ik ook wel enigszins verbaasd over de hoge kijkcijfers en het vroeg krijgen van een volledig seizoen van deze serie. Aan de andere kant heeft CBS wel meer series die niet erg diepgaand zijn en het goed doen. En deze nieuwe kijkt dan ook wel redelijk weg, al vind ik persoonlijk dat er leukere series zijn die lekker wegkijken en minder geforceerd lijken.

Voor deze eerste aflevering dus een zesje. Er is zeker ruimte voor groei. Vooral de hoofdrolspelers moeten wat beter op elkaar ingespeeld raken zodat hun gesprekken niet meer als storend om te kijken aanvoelen. Misschien ga ik dat nog meemaken als ik verdere afleveringen kijk, maar dan moet ik wel eerst door een lange lijst met betere series heen.
Volg Bull (2016)
Goodbye
Goodbye