7.5
Ron Schoonwater geeft "Brot - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 7 april 2020.
4
1

Brot - Seizoen 1

Brot: The Valhalla Murders is in alle facetten een typische Nordic Noir serie. Donkere beelden, ijskoude en besneeuwde landschappen. Twee hoofdrolspelers wiens privéleven niet op rolletjes loopt. Bij inspecteur Kata (Nína Dögg Filippusdóttir, Trapped) is het haar carrière en haar zoon die haar parten spelen. Bij politieprofiler Arnar (Björn Thors, Prisoners/ Fangar) is het zijn complexe relatie met zijn gelovige familie. Natuurlijk zijn er ook gruwelijke moorden. In dit geval wordt er bij de doden de ogen eruit gestoken. Het levert een macaber beeld op.

Brot
© RUV

Brot: The Valhalla Murders is in alle facetten een typische Nordic Noir serie.

Het uiteindelijke verhaal blijkt niet zo origineel. Kinderen worden misbruikt in een jongensinternaat. Dit is lang verborgen gebleven. Door de moorden komt dit langzaamaan op straat te liggen. Het is opvallend dat de pers het politieonderzoek steeds een stapje voorblijft. Als het onderzoek vordert wordt de zaak complexer. Het wordt duidelijk dat het misbruik van de kinderen door iemand gedaan is met veel invloed. Die invloed lijkt tot in de hoogste regionen te reiken. De uitkomst is toch enigszins verrassend.

Grootste voordeel van Brot: The Valhalla Murders is dat de serie leunt op een sterke cast. De rollen worden prima gespeeld. De persoonlijke situatie rondom Kata en Arnar geven de serie net weer die andere wending. Helaas had het verhaal rondom de zoon van Kata wat mij betreft iets beter uitgewerkt kunnen worden. De ingrijpende situatie vraagt daar eigenlijk om. De scriptschrijvers hadden schijnbaar een ander idee.

Brot
© RUV

Toch is deze misdaadserie een aanrader voor de liefhebbers van Scandinavische series. Wat opvalt is dat de hoofdpersonages weinig opsmuk nodig hebben. Sterker nog, het lijkt alsof de hoofdpersonen eerder minder dan meer make-up gebruiken. Het zorgt ervoor dat de stress van Kata duidelijk zichtbaar en voelbaar is. Arnar is introvert, maar extravert genoeg om zijn beweegredenen te kunnen doorgronden. Het geeft zijn karakter een extra dimensie. De juiste balans vinden tussen introvert en extravert is een kunst die veel schrijvers en acteurs net niet verstaan.

Brot: The Valhalla Murders is daardoor, ondanks de kleine gebreken, een prima serie om te volgen. Het gebrek aan originaliteit in het hoofdverhaal wordt goed opgevangen door de persoonlijke verhaallijnen en de spanning die deze televisieserie levert. Wat mij betreft mag het tweede seizoen snel volgen.
Volg Brot
Monster in the Dark
Monster in the Dark